Från en dag till en annan

Gårdagens eftermiddag bjöd på pepparkaksbakning på jobbet. Jag hade 16 stycken 12-åringar hos mig, som lyssnade på julmusik, skrattade, kavlade och bara hade trevligt när de gjorde alla sorters figurer av pepparkaksdeg. Jag kokade "riktig chokladmjölk" av kakao till dem och de bara njöt. En mycket lyckad avslutningslektion blev det med dem. 
De här veckorna är det många "sista-gången-lektioner" för mig.
På kvällen hade vi personalkonferens till klockan 20.00 så det blev en lång arbetsdag. Jag var oerhört trött och hade inte helt oväntat en stark huvudvärk när jag så småningom satte mig tillrätta i en tvfåtölj hemma - där jag somnade.
Idag har jag besiktigat bilen och fick ännu en gång helt godkänt. Min lilla pärla till bil blir 10 år om någon vecka och jag har haft henne i min ägo sedan hon rullade ut från bilfirman. Tanken är att hon ska få åldras tillsammans med mig och få fortsatt omvårdnad.
I besiktningsfirmans väntrumshörna hann jag bläddra lite i tidningarna som fanns där. I en av tidningarna fanns en artikel om att bli vegetarian och där läste jag de här tipsen som är tydliga och bra för nybörjare.
Efter besiktningen hann jag med lite inköp och det blev bl.a. en liten bordsen för att få lite julstämning här i huset. T. har idag även placerat en liten gran utomhus så vi kan sitta inne och njuta av den. Då räcker det med att sätta ljus i granen och allt det andra granpyntet får ligga kvar i jullådan till ett annat år.
Därefter har resten av dagen gått i en flygande fläng med papper, betyg och så blev det dags för mat.
En snabb pizza fick det bli med tomatsås, skivade färska champinjoner, färska tomater, pestoklickar, oregano och vegansk riven ost. Öl till passade bra - för det är ju ändå fredag!
 
-------------------------------------------------
Följande är saxat från min adventskalender som gjordes 2002
 
En bordsen att pynta köptes idag.
Det blir ett julträd av vackert slag.
 
 

Nu närmar sig julen med jättekliv. Denna mystikomspunna högtid. Många traditioner finns det kring helgen, religiösa eller inte. Det är fritt upp till var och en att välja vilken sorts jul man vill ha. Satt idag och funderade över vad jag inte skulle vilja vara utan av de traditioner vi har. Då slog det mig vad mycket som har förändrats bara i min familj.

Själv är jag vegetarian så maten är inte densamma. Barnen är större så julklappshögen får därmed annat utseende. Inga leksaker längre bl.a.

När barnen var små klädde jag alltid granen på julnatten. Den kläddes sent när alla sov och på morgonen kom alla upp och tittade med yrvaken blick på vad som hänt. Jag tyckte alltid om att gå där och pyssla i min ensamhet och ha en kopp glögg att dricka och lite julmusik att lyssna på. 

Ca 70 st. Ugnen: 225 gr.

100 g rumsvarmt marg. och ½ dl socker rörs poröst och blandas sedan med 3½ dl vetemjöl och

2 tsk bakpulver och 1 tsk mald kardemumma till en deg där slutligen 1 dl mjölk blandas ner.

Baka ut degen till 35 bollar som läggs på en plåt och gräddas ca 12 min.

Sänk sedan värmen i ugnen till 175 gr.

Dela bollarna i halvor och lägg med snittytan uppåt på plåten. Sätt in dem i ugnen i ytterligare ca.12 min. så de får torka

Sockerskorpor är gott till fruktsallad eller till ris a la malta som passar på julbordet.

 
Taggar: sockerskorpor;

Kommentera inlägget här :