Drygt två veckor till jul

 
 
Dags att baka lussekatter då Lucia kommer på besök i slutet av veckan. Jag har bakat vanliga bullar med saffran det här året men när jag gör riktiga lussekatter använder jag yngsta dotterns recept som jag hade med i min adventskalender 2002. Numera blir det med små förändringar som passar oss bättre. Utbudet på vegetabiliska liknande livsmedel är stort i butikerna.
 

Ur min adventskalender från 2002

Andra advent

Gå in i domen som är vacker och stor.

Titta vem som i dess källare bor. 
 
Det fanns en tid då man trodde på tomtar, troll och jättar. En tid då sagorna spelade en stor roll och berättades från mun till mun. Man satt runt den varma spisen på kvällarna och lyssnade på skrönor som kan ha varit sanna eller uppdiktade. En del tror än idag på det som berättas. En saga är den om Jätten Finn och hans hustru som med ett av deras barn finns förstenade vid två pelare nere i källarvalven under Lunds domkyrka. Läs själv här och tänk sedan efter om det kan vara sant som sagan säger.
Sagan berättar att Jätten Finn lovat bygga en  kyrka i utbyte mot solen och månen eller Sankt Lars båda ögon. Men om Lars lyckas gissa jättens namn ska han göra det gratis. Lars lyckades till slut lista ut jättens namn och sprang till kyrkan och ropade namnet högt så att alla kunde höra. Jätten förstod att han nu var lurad på lönen och utom sig av raseri rusade han hem till sin håla och hämtade hustrun. Tillsammans sprang de båda jättarna ner i kyrkans krypta för att störta omkull hela bygget. Men då skedde ett under. I samma ögonblick de grep om en av grundpelarna för att vräka den över ända, förvandlades de till - sten. Och där står de än idag.
 
Lite saffransbröd smakar gott nu i december. Här är ett bra recept.
 
Jossans Saffransbröd ca 20 lussekatter 

1 pkt jäst smulas ner i en skål. 

1 dl olja och 3 dl mjölk ljummas och hälls över jästen.

100 g Kesella, ½ kuvert saffran, 3/4 dl socker, 2 krm salt och ca 7-9 dl mjöl i omgångar. Allt blandas till en deg.

Jäs i 30 min. Tag sedan upp och arbeta degen smidig.

Baka ut till lussekatter eller längder (2 st.). Garnera med russin. Låt jäsa i ytterligare 30 min.

Pensla med ägg och grädda 225gr. i 8 min för lussekatter och ca. 20 min för längder.

 
 
Taggar: lussekatter;

Kommentera inlägget här :