Full rulle i köket

Det är ganska skönt att få vara ensam i köket härhemma ibland.
  • Att kunna filosofera under tiden jag knådar ihop en deg som sedan bakas ut till brödbullar.
  • Att senare i lugn och ro få sitta och provsmaka bullarna till eftermiddagskaffet i en skön fåtölj.
  • Att samtidigt slötitta på ett serieavsnitt är inte heller fel.
Inte för att min sambo stör mig eller gör något som helst väsen av sig utan för att kontrasten till när jag är på jobbet blir så tydlig.
Idag var jag alltså ledig och passade på att baka. Igår var det jobb och att ha 17 elever i årskurs fem som alla samtidigt ska steka pannkakor och koka hallonsylt, det ger en viss form av trötthet när man kommer hem. Dessutom är det flera arbetspass med elever i olika åldrar under en dag. Ni kanske förstår behovet av egentid?  Men samtidigt är de ganska söta de där barnen......
17 noviser vid spisen
 
På hemmaplan idag bakade jag morotsbullar med smak av pomeranskrydda. Passade perfekt till rabarbermarmeladen som fanns i källarkylen. Det gäller att äta upp av det som tidigare syltats innan årets skördar ska tas om hand och fyllas på nya burkar. Rabarbern har redan signalerat att den vill tas om hand.
Det växer så det knakar i rabarberlådan. 
 
Morotsbullar med rabarbermarmelad
Så här bakade jag brödbullarna idag och beroende på vilken storlek man vill ha så blir det mellan 24 och 30 styck.
Morotsbullar med pomeranskrydda
ugnen 225 grader
 
1 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
½ dl rapsolja
1 tsk salt
2 tsk mald pomeranskrydda
3 dl rivna morötter
3 dl havregryn
1 dl solroskärnor
2 dl grahamsmjöl
ca. 8 dl vetemjöl
 
Blanda ihop degens ingredienser i den ordning de står.
Låt degen jäsa ca 40 min. på en dragfri plats.
Ta sedan upp degen på en bänk och knåda den en stund.
(Fundera under tiden på något av livets glädjeämnen.)
Forma bullar som läggs på två plåtar och låt jäsa i 30 min.
Grädda därefter bullarna tills de får den färg du vill ha på dem.
Det tar ca. 12 min. per plåt om du inte kör båda samtidigt i varmluftsugn.
 
Taggar: morotsbullar med pomerans;

Kommentera inlägget här :