1793

(null)
Så ser boken ut som är så spännande att det inte går att lämna den långa stunder.
Nu sitter jag under Skärtorsdagens sena eftermiddagstimmar på vår soliga altan. Den ena rysligheten avlöser den andra i boken som utspelar sig i Stocholm året 1793. Det är en tidstypisk kriminalhistoria som nystas upp i en tid så främmande för oss idag. 
Då jag i min släktforskning ofta befinner mig i den tiden som beskrivs har jag mycket att lära mig men också lättare att förstå från det jag stött på i olika skrifter.
Ett avsnitt beskriver en halshuggning av en kvinnomördare som sker på galgbacken i Hammarby. Så här läser jag:
 
"Han är ung, säkert inte ens tjugo, ertappad efter att ha strypt sin trolovade över en stulen höna - han ville stilla sin hunger omedelbart, hon skona djuret för äggen."
 
För två veckor sedan berättade jag på den släktträff vi hade i Nässjö om en ana till oss som var dödsdömd. Hon hade begått hor och ett barn hade avlats. Halshuggas skulle hon men hade turen på sin sida då hennes mor kunde betala de böter som straffet omsattes till. Händelsen inträffade på 1670-talet då döden var ett nära att ta till som straff. Hon fick leva många år därefter men utan sin man och deras gemensamma barn
Häxprocesser på den tiden gjorde bl.a. att både män och kvinnor kunde anklagas för allt möjligt och straffas med döden. Avrättningar var en form av gratisnöjen man kunde se på. (galghumor) Vi var inte så upplysta då...........
 
Nu måste jag dyka ner i boken igen och se om Cecil Winge och palten Cardell lyckas lösa gåtan med den stympade mannen, som hittats naken och inlidad i ett finare tyg där i Fatburen på Södermalm. 
Boken är skriven av Niklas Natt och Dag och rekommenderas om du är på läshumör

Kommentera inlägget här :