Ute - inne - ute - varmt och kallt

Har en ledig vecka vilket betyder att jag kan styra lite bättre själv över min tid och vad jag vill göra. Började dagen med frukost i det jag kallar matrummet. Framför mig har nu olivträdet och citronträdet fått flytta in men de kan se ut mot trädgården där de egentligen bor. Vinrankorna därute har fått en härlig höstfärg på sina löv. Nu får de samla kraft efter att ha gett oss hela 10 kg röda druvor som har omvandlats till vin. Trots torkan i somras levererade vår lilla täppa massor av godsaker som självklart tagits om hand och fortfarande kan jag skörda örtkryddor. Hemlagade produkter är ändå något speciellt!
Det enda som inte blev bra i somras var hallonen som torkade bort helt. Jordgubbar fick vi en hel del men sedan torkade plantorna och jag misstänker att det behövs nya nästa år.
----------
Det där stora fönstret med dörr fanns inte i huset från början utan det var en hel vägg vilket gjorde att det här rummet kändes ganska tråkigt och instängt. Men så 2011 anlitades några hantverkare som på bara några timmar förvandlade rummet till ett favoritrum. Just idag är det extra skönt att sitta här eftersom det är det enda rummet som får värme på elementet. Pumpen till vår värmepanna har lagt av och tur är ändå att den inte gjorde det mitt under den kallaste perioden. Nu är en "expert" anlitad så jag hoppas på värme i hela huset snabbt.
----------
För att få upp värmen lite extra ska här bakas matbröd. Ett grovt sådant med olika sorters gryn och lite lingonsylt samt torkade äpplen. Att baka i långpannan gör att momentet med att baka ut och forma bullar eller vad jag nu väljer, det slipper jag. Brödbaket går därför lite snabbare.
Men om nu ändå ugnen ska värmas kan jag också passa på att baka ett vetebröd med saffran i. Saffran kan faktiskt ätas även om det inte är jul och som ni ser på min bild är även det brödet bakat i en långpanna. Jag har gjort små gropar i degen som sedan fyllts med en vanilj och apelsinsmakande ostkräm. Jag bakar brödet veganskt med de olika ingredienserna som finns att få. Receptet jag använder är detta: långpannebullar med saffran och apelsin
En sak till.....
När ugnen fått baka färdigt sänker jag värmen till 75 grader och sätter luckan på glänt. Då kan jag passa på att torka äppelbitar till kommande användning. Jag har fortfarande en hel del frukt kvar från höstens skörd som använts till mos, pajer och sådant men torkade äpplen är aldrig fel att ha. Kan användas i müsli, bakning eller varför inte som snacks....
 
Bloggtips!
Det finns så många bra matbloggare idag som delar med sig av sina tips, recept och goda tankar. Det är alltid kul att kika på nya sidor och självklart plocka med sig recept därifrån. Idag vill jag tipsa om en sida som heter Portionen under tian.
 
Portionen Under Tian är en blogg med fokus på mat som är hållbar för klimatet och hållbar för plånboken. Så skriver Hanna Olvenmark som är leg. dietist och i sin blogg delar hon med sig av i första hand vegetariska och veganska recept. När jag botaniserade bland hennes recept föll valet på att idag testa hennes veganska pumpagryta med kikärtor och curry. Dock gör jag en förändring och istället för ris som tillbehör väljer jag mathavre.
 
Så ser mina närmaste timmar ut och dessutom är det tänkt att ytterligare några sommarmöbler ska ställas undan för vinterförvaring. Allt har sin tid.
 
Ute - inne - ute - varmt och kallt

Kommentera inlägget här :