En bit på väg

Nu har vårt senaste projekt kommit en bit framåt. Den första ramen är ihopsnickrad och målad. Röda krokar har den fått och armeringsjärn att hänga på. Resten ska monteras på i morgon. En grannkatt besökte oss när anordningen skulle provhängas. Hon drack lite friskt vatten från fatet som alltid finns framme och lade sig en stund på den numera gula gräsmattan. Vår egen innekatt satt vid altandörren utan att bry sig det minsta. Hon är så van vid att här passerar katter förbi.
Bygget idag tog T. hand om medan jag skulle fixa i växthuset. En lagerhylla som stått där skulle sågas och förminskas på höjden. Tji fick jag, när det visade sig att hyllan var helt murken och får förpassas till sopstationen. Men när jag ändå höll på städades växthuset på ännu mer än hyllan och därmed har sittytan bl.a. blivit större.
Dagens lunch
I kylen fanns potatissallad kvar som jag gjorde för någon dag sedan. Den passade perfekt till stekta veganska korvar med en grov senap. (Tack till Leo som sålde den.) Samtidigt som korvarna stektes passade jag på att steka broccoli, äppelbitar och paprika. Kryddningen var förutom salt och peppar även citrontimjan från egna kryddlandet. Där har växt så mycket nu att det är dags för torkning av kryddor till vinterbehovet. Jag funderar även på att göra någon form av örtsalt. 
Fredagsfika
Kaffestunden utomhus, när man lever semesterliv, kräver ibland något gott till. Idag bakade jag två mjuka veganska kakor. Smeten jag gjorde räckte till en springform som var 23 cm och en liten av typen barnformat. Jag hittade ett recept som idékälla men använde sedan än det ena än det andra som fanns hemma. Resultatet blev väldigt bra.
Mannagrynskaka utan ägg
ugnen 175º
30 minuter för lilla formen och 40 för stora.
 
Formarna smordes och bröades.
 
2 dl mannagryn
2 dl vetemjöl
50 g finhackad mandel
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
2 msk chiafrön
Allt ovanstående blandas i en skål.
 
I en annan skål vispas följande ihop.
150 g smält mjölkfritt margarin.
2 dl socker
2½ dl havregrädde 
2½ dl havremjölk
 
Sedan blandas de båda skålarnas innehåll och allt får stå och svälla i 10 minuter.
Smeten hälls i en lämplig form och sedan dekoreras det med bär på toppen.
Jag tog frysta hallon.
Nu ska det gräddas strax under mitten i ugnen.
Servera med vaniljsåså eller glass.
 
Njutning för trötta fötter
Efter en dag där närstrid  med växthusspindlar och sådant ägt rum, kändes det helt underbart att ta ett fotbad och sedan smörja in fötterna med en väldoftande foot gel. Det doftar nu tropisk frukt om mina fötter då jag placerar dem i högläge och startar tvn och ett avsnitt av serien Falsk identitet. Den finns på SVT Play. Se den och du blir säkert lika fast som vi som nu är inne på tredje säsongen.
 
Taggar: Mannagrynskaka utan ägg;

Kommentera inlägget här :