Sommardrycker för vuxna

Att vara turist i sin egen stad är inte helt fel men görs alltför sällan. Nu har det blivit några turistdagar då vi haft besök av min bror och svägerska. Malmö med omnejd har massor att erbjuda och vi har tillsammans promenerat en hel del både på trottoarer och i annan miljö. I torsdags och fredags blev jag väldigt sur på mig själv då jag ständigt snubblade och ena sandalen vek sig vid tårna. Det var dessutom innan vi stannade för att dricka öl på Lilla Torg och senare även göra en ölprovning på Malmö Brewing Co.
Igår kollade jag upp hur skon såg ut och nja, den mådde inte helt bra som syns på bilden ovan.
Vi hann med en hel del på de nästan tre dagarna tillsammans. Malmöhus besöktes i torsdags och vi gick en guidad tur där och hälsade på i dåtiden. Malmö saluhall var vi inne i och handlade lite. En måltid vid en av Malmös kanaler blev det. Skeppsbron 2 hade inte bara kött som min kära bror vill ha utan även veganska goda burgare till mig och T.
Allt för allas tycke och smak!
Fredagen bjöd på en mils vandring på Malmös gator. En möbelaffär fick besök, en byggnadsvårdsaffär likaså och som tur var hade bilen lämnats hemma och vi gynnade busstrafiken istället. Därför kunde dagen och kvällen avslutas med den ölprovning jag skrev om tidigare.
 
Andra drycker
 
I helgen har här serverats sangria som är lätt att blanda ihop och göra flera olika varianter av. Här är mitt recept.

1 flaska rött vin 

1/2 apelsin i bitar

1/2 äpple

1/2 dl skivade jordgubbar

2 msk honung

1 kanelstång

1/2 dl koncentrerad flädersaft

6 cl brandy  (går också med rom eller annan sprit)

mineralvatten

is    

Kaffe frappe
Idag gjorde jag iskaffe eller kaffe frappe som det blir i den här blandningen. Kaffe fanns kvar sedan frukosten och till de båda glasen ovan mixade jag följande:
2 dl kaffe
2 dl havremjölk
1 msk honung
2 dl is
2 msk kaluha
och
glass på toppen

Söndagssysselsättning som är rogivande blev det idag.

En bra sommar och en semester ska aldrig vara komplicerad utan bara skön. Något liknande det sa den som verkligen hör svensk sommar till, Ernst Kirchsteiger nyligen i ett sommaravsnitt av "Sommar med Ernst". Jag kan inte annat än hålla med och den här sommaren har hittills inte varit annat än skön för mig. Ingen stress, trevligt umgänge, svalka under druvklasarna på vår gård, några härliga utflykter, god mat med dryck och sådant. I morgon börjar T. jobba då hans semester är slut nu men jag har drygt två veckor kvar. Jag ska fortsätta njuta, läsa någon bok till, lukta på blommorna, ta hand om trädgårsskördar, måla lite och sedan när höstterminen närmar sig så kanske, kanske kommer jag tänka lite på jobbet igen. Det sista tar emot just nu men senare har jag knappast något val.

Matlådan till min kära sambo står laddad i kylen inför morgondagen, som lär inleda ännu en varm vecka här i Sverige, och jag tackar honom för våra härliga gemensamma semesterveckor.

 
 
 

 

 


Taggar: kaffe frappe, sangria;

Kommentera inlägget här :