En helg i lugnt tempo

För över ett år sedan öppnades en ny saluhall i Malmö och det var först igår som jag besökte den. Hallen är ett ombyggt godsmagasin från 1898 och det var ett väldigt positivt intryck jag fick när jag äntligen tog mig dit. En hel del butiker som en lanthandel, ostbutik, köttbutik, blomsterhörna och flera restauranger huserar i lokalerna. Det var strax efter lunch vi kom dit och det var fullsatt.
Lite inköp gjordes i lanthandeln och en lunch blev det oxå. Riktigt god falafel i pitabröd med grönsaker passade bra mitt på dagen.
Miniflaskor med Ginger ale, pyttesmå chokladpraliner och vegetabilisk lakrits bara hamnade så där i inköpskassen. Men även en förpackning Teffmjöl som jag länge tänkt köpa. Blev nästan lite turistshopping!
 
På kvällen igår blev det provsmakning av ett te som fanns i en Smakbox innan jul. Ett grönt te med citrus som var kanongott. Jag tillhör gruppen som inte sötar mitt te och det här har en naturlig söt smak, så om du testar Clippers goda te gör det då först utan socker i. Ett extra plus är förstås att det är ett ekologiskt te.
 
Söndag
Städa här och där, stryka lite, posta brev och köpa kattmat och laga mat, ungefär så har min söndag varit. En ny veckomatsedel har sett dagens ljus och den baseras på att i första hand använda sådant som finns i frysen till de olika rätterna. Det är så himla lätt att glömma bort det där köksskåpet och så blir det helt plötsligt överfullt. Till dagens middag plockade jag därför från frysen focaccia som värmdes i ugnen och en låda med hemgjord tomatsås. Såsen kompletterades med sojafärs och hamnade i en moussaka-look alike. 
 
Ugnslådan gjordes genom att jag varvade skivad potatis och broccoli som kokats en stund tillsammans och så den där färssåsen. På toppen hamnade havregrädde och riven "veganost". In i ugnen ca. 20 minuter och så var maten klar. Tillsammans med tzatsiki och brödet blev det en toppenmiddag som hade räckt till fyra personer. Nu blev det även till morgondagens lunch eftersom vi bara var två vid bordet.
 
Min nyårsönskan om att övergå till helt växtbaserat kosthåll har nu i snart en månat inneburit att alla våra middagar varit veganska. Däremot finns vanlig ost fortfarande kvar här i huset på våra frukostmackor och kokta ägg finns till helgfrukostarna. Jag är dock nöjd med förändringen som ändå skett och det är många månader kvar till nästa nyår.
Middagar vecka 5 - 2018
 
Måndag: Pankopanerade svampbiffar, rotsaker i ugnen
Tisdag: Kikärtspaj, kall sås (degen görs av kikärter)
Onsdag: Havsgratäng (recept från Jävligt Gott) 
Fredag: Chili sin carne, grova baguetter
Lördag: Tacopaj
Söndag: Stroganoff med råris
 


Kommentera inlägget här :