Långhelg i London

Vi har varit iväg på en långhelg i London, min kära sambo och jag. Han fick resan i present av mig när han fyllde år i augusti och nu var det alltså dags att resa iväg. Att resa tillsammans och få nya gemensamma minnen är bland det bästa som finns. Minnen som vi sedan kan plocka fram då och då, återberätta guldkorn ifrån, skratta åt eller bara njuta av. För mig var det fjärde besöket i den stora staden inom loppet av ett år, för T var det tredje och det kommer bli flera besök. Att en av världens bästa guider finns där som tar så väl hand om oss när vi kommer, gör ju inte saken sämre. Tack än en gång A. 
På bilden syns biljetter och annat från en del som helgens besök innehöll. Det  var Jack The Ripper Museum, Tower of London, en flera timmars promenad i Hyde Park där vi även utifrån såg det kungliga residenset  Kensington Palace. På bordet finns också en inköpt plumpudding till julafton.
Förutom frukost på hotellet och vid något tillfälle pubmat åt vi italienskt på ett av Jamie Olivers matställen vid Westfield i Shepherd's Bush. Vi hamnade en annan kväll på en pizzeria vid namn Zizzi vid Tower Hill. Det sista stället hade bästa maten av de två. Var lite synd för jag hade stora förväntingar på Jamies mat. Kanske hade kocken inte en bra dag och då är han förlåten. Sådant kan ju hända oss alla.
Bilden visar den vegetariska pizzan jag beställde på Zizzi. Det fanns tre storlekar varav min kallades skinny och sedan fanns ordinär och rustik, allt efter tycke och smak. Så himla bra för jag brukar aldrig äta upp en hel vanlig pizza och jag vill verkligen inte kasta mat. Som tur är brukar det alltid finnas någon i min omgivning som "offrar" sig och äter lite extra. Skinnyvarianten skulle jag verkligen välkomna i Sverige. Fast nu köper vi inte så ofta pizzor utan gör mest sådana hemma och då är det lättare att bestämma storleken. Se recept längre ner i inlägget.
 
Plattor från förr
I lördags åkte vi till den härliga stadsdelen Notting Hill igen och besökte bl.a. en skivbutik. Det var en hel del minnen som rusade genom huvudet när det bläddrades bland skivorna. I lokalen spelades skön jazzmusik som förhöjde intrycket ytterligare. Jag noterade att Lp-plattorna kostade cirka 300-400 kronor och kanhända finns några plattor av värde även här hemma i vår skivsamlig. Ett skivomslag som var lite udda var detta:
Artisten med artistnamnet Howlin´ Wolf (1910-1976) var en bluesmusiker som skrev, sjöng och spelade gitarr och munspel. Jag undrar vad han hade tyckt om den gatumusikant vi stannade upp och lysnade på lite senare. Han hade lite udda instrument som hanterades med finess. Tennisracket, yoghurthink, skrivmaskin, bestick och en mikrofon i form av en telefon, förutom den egna rösten, var sådant jag kunde jag notera. Bra lät det också!
Många av husen utmed Notting Hills mysiga marknadsgata Portobello Road är utsmyckade och i ett hörn finns denna fantastiska målning. 
 
Hemma igen med egenbakad pizza
Med inspiration från pizzan hos Zizzi bakade jag egna pizzor till dagens kvällsmåltid. Det fick bli efter ett recept som Paolo Roberto delat med sig av i ett Nyhetsmorgonprogram i TV4. Här är klippet där det visas hur han gör. Jag gjorde en annan liknande deg och passade på att göra extra mycket så det räckte till några baguetter också. Här är Paolos recept på pizzan med tomat, mozzarella och basilika.
 
 
De vridna baguetterna som gjordes av min pizzadeg blir bra till frukosten i morgon och till någon soppa på torsdag. 
Min pizza- / baguettedeg
8 dl ljummet vatten
50 g smulad jäst
1 tsk salt
ca. 1 liter mjöl i omgångar
 
Degen ska blandas och vara ganska lös när den ställs för jäsning i 30 minuter.
Vid utbakningen är det bra med ordentligt med mjöl på bänken och bara lite knådning med fingertopparna.
Taggar: pizzadeg;

Kommentera inlägget här :