Laddar inför helgen

En förkylning har ramlat över mig och det känns som om jag kör med någon form av reservenergi. Förmiddagens lektioner inledde jag med att jag tänkte hålla mig på behörigt avstånd när eleverna skulle laga mat. De hade förståelse för det och var tacksamma för att lektionerna inte blev inställda, då laga mat är något de verkligen gillar. 
Efter jobbet besiktigade jag bilen. Ett blankt papper ännu en gång blev det för min lilla röda som hängt med mig under alla sina åtta levnadsår. Dock hade jag inför denna besiktning åtgärdat något som hade kunnat ställa till problem för mig. Att ligga lite före kan ibland löna sig.
For vägen hemåt och köpte minimorötter till de barnbarn som ska få ett besök i morgon. Det kommer att ske då jag ska åka mot Småland där de bor. Innan besöket ska vi ha bodelningen efter min/vår kära mamma som dog i april. För ett år sedan fanns hon i livet men hennes demens hade börjat komma med stormstg och hon hamnade på sjukhus pga att verklighet och syner blandades ihop. Hon blev rädd och orolig och så småningom tynade hon bort. Hela perioden med hennes snabba förändring fanns vi, hennes barn, runt henne och gjorde massor av besök och fanns med henne på sjukhuset och stöttade henne så hon skulle känna någon form av trygghet mitt i det svåra. 
Vi fick en inblick i vad det innebär att jobba inom olika sorters vård, vad det betyder att anhöriga kan tala för den sjuka och hur slipstenarna ska dras för att allt ska fungera. Många nya erfarenheter fick vi och en del hade jag kunnat vara utan. Tiden har gått och mamma dyker ofta upp i mina tankar eller drömmar samtidigt som jag vet att hon blev väl omhändertagen sin sista tid.
Nu återstår alltså att dela upp hennes ägodelar med värdighet och respekt. Det kan säkert ta några timmar i anspråk men vad är det mot all den tid hon har lagt på mig och mina syskon.
Det här är mina föräldrar på en bänk i Vämoparken i Karlskrona. De är nyförlovade och året är 1954.
 
Som sig bör när man ska träffa syskonen blir det en kaffestund och den här gången är det bestämt att vi alla bidrar med något till denna. En mjuk kaka står på min lott och därför tänker jag baka en kaka som är åt mazarinhållet med hallon i. Receptet har jag plockat från senaste numret av ICAs tidning Buffé. Länk finns här.
Taggar: mazarinkaka;

Kommentera inlägget här :