@@@@@@@ - alltså kringlor

Smålandskringlor

Hemligheten med den lite speciellt smakande kaffekringlan från förr är att den ska bakas med sur grädde. Under hela min uppväxt bakade mamma denna godsak med jämna mellanrum. På den tiden då vi inte hade kylskåp så hände det att mjölken eller grädden surnade innan den hann användas upp. Då passade mamma på att baka kringlor i vedspisen. Ja, så gammal är jag att vi varken hade kylskåp, frys eller elspis i mitt barndomshem. Inte badrum heller för den delen men det är en annan historia.
Jag är imponerad över att man kunde baka i vedspisens ugn utan att kunna reglera värmen med något reglage som vi gör numera utan fick göra det på ren känsla gemom att elda olika intensivt. Bilden på spisen här ovan hittade jag på nätet men den vi hade var väldigt lik den så som mitt minne säger mig. Det fanns en detalj till på vår spis och det var en vattenkran eftersom man kunde värma vatten i en låda samtidigt som spisen var på. Tänk vilken lyx med varmvatten i köket!
Ikväll har jag alltså bakat kringlor och tänker ta med mig en påse när jag besöker mamma på hennes boende på lördag. Undrar om de väcker något minne till liv hos henne? Om inte så är de iallafall goda att äta. De bakas med hjorthornssalt som är ett jäsmedel som fungerar bäst med någon sur ingrediens. Vilken tur att jag då hade lite matlagningsgrädde som började bli på gränsen till för gammal.
 
Smålandskringlor
36 st
125 g rumsvarmt smör 
1½ dl strösocker
2 ägg
5 dl gräddfil, yoghurt eller grädde
ca. 12 dl vetemjöl
3 tsk hjorthornssalt
strösocker att doppa kringlorna i
 
  1. Värm ugnen till 200 grader. Lägg plåtpapper på 2-3 plåtar.
  2. Rör smör och socker poröst.
  3. Rör ner ett ägg i taget och blanda sedan i gräddprodukten.
  4. Ta hälften av mjölet och blanda med hjorthornssaltet. Blanda sedan resten av mjölet, lite i taget tills degen inte klibbar längre men fortfarande är lite lös.
  5. Dela degen i 36 bitar och rulla ut dem till smala längder som är ca. 20 cm långa. Forma till kringlor och doppa ena sidan i strösocker som hällts på ett fat.
  6. Placera kringlorna på plåtarna. Grädda i 10 minuter. Öppna ugnsluckan försiktigt eftersom det kan komma en stark doft från de nybakade kringlorna. Det luktar lite som ammoniak men försvinner sedan.
 
 
Taggar: Smålandskringlor;

Kommentera inlägget här :