Nionde semesterdagen - regn

Det regnar och regnar. Har varit och handlat, bakat och småstökat lite här hemma. Noterade att människor i och utanför butikerna var höstklädda igen. Lite småtrist när sommaren precis har börjat. Men vad finns det för val mer än att hoppas på bättre tider. Under tiden jag väntar passar jag på att baka fröknäcke. Receptet den här gången hämtade jag på ICAs receptsida. De har ett mycket lyckat recept som får många lovord från personer som testat det. 
Fröknäcke 
1 ugnsplåt 
1 dl sesamfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl
1/2 dl hela linfrö
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
Jag tog en nypa flingsalt och kumminfrön på toppen för lite extra god smak.
  • Sätt ugnen på 150°C.
  • Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca 30x40 cm.
  • Blanda alla torra ingredienser och rör i olja och vatten. Låt svälla ca 15 minuter.
  • Bred ut smeten tunt på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 1-1½ timme. Drag över bakplåtspappret med knäcket på ett galler och låt svalna.
 
Taggar: fröknäcke;

Kommentera inlägget här :