Vårsysslor med kirskålspaj

Våren
Sol och moln om vartannat med
en temperatur som sakta stiger uppåt.
Längtan efter att få vistas utomhus 
och att faktiskt kunna var det.
En härlig tid det är,
en härlig tid väntar.
Våren är kommen till oss!
Men hallå, tänker du kanske då? Den där bilden visar ju trist arbete som ska göras. Ja, så är det men det är en av de positiva sakerna med våren. Att kunna vara ute, ta tag i diverse sysslor som sedan ger synliga resultat men även känns i kroppen. En del njuter (läs jag) av att få arbeta i den egna täppan, andra vill ge sig ut på cykelturer, vandringar, sitta ute på caféer, äta glass eller vad det nu kan vara. Men allt handlar om att vi är så många som längtar efter att få vara utomhus. 
I lördags såg en del av trädgården ut som på bilden ovan. Under det blommande körsbärsträdet vandrade jag fram och åter för att vertikalskära den gröna mattan. Mossan skulle väck och nu ser det betydligt bättre ut där. En del av häckarna som finns runt tomten började tuktas för att få nya möjligheter att släppa in solljuset och må bättre. Träden i trädgården har sedan tidigare beskurits. Avslutningsvis blickade jag över det välbekanta ogräset kirskål som många säkert känner till och avskyr. 
 Kirskål
Greenspire  heter en webbsida jag vill tipsa om. Där läste jag om att kirskål i rabatterna är ett tecken på att det är bra jord och att dess namn på latin betyder liten getfot, med tanke på hur bladen ser ut. Men förutom en massa fakta om växten och hur man kan bli kvitt den (om det nu ens lyckas) ges det ett tips på en kirskålspaj. Så jag tänkte, varför inte? Alltså plockade jag med mig ca. 1 liter späda ogräsblad in i köket.
Kirskålspaj 
ca. 6 port.
Degen:
150 g smör
3.5 dl vetemjöl
2 msk vatten
ev. lite salt
Gör degen och tryck ut den i en pajform. Låt den sedan vila i kylskåpet 20-30 minuter.
Fyllningen
Fräs följande ingredienser i en stekpanna
1 l sköljd och hackad kirskål
100 g färska hackade champinjoner
1 hackad gul lök
1 finskuren paprika
1 tsk salt
svartpeppar
1 tsk paprikapulver
Äggstanningen
3 ägg
4 dl mjölk
1 dl riven ost
lite salt och peppar
+
150 g tärnad fetaost
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Förgrädda pajedegen i 5 minuter.
Häll sedan i fyllningen.
Toppa med fetaosten och häll slutligen på äggstanningen.
Gräddan ca 25 minuter i nedre delen av ugnen.
 
 
OBS! Pajen var väldigt god och nästa gång vågar jag ta dubbelt så mycket kirskål i den.
 
Taggar: Kirskålspaj;

Kommentera inlägget här :