Läst tidningar idag, oväder på gång?

 För några dagar sedan såg vi denna krabat traska över gräsmattan. Vi har sett igelkottar då och då varje sommar i trädgården och det gör mig väldigt glad. Just detta exemplar såg väldigt magert ut så jag hoppas att den hinner lägga på lite hull innan vintern. Jag satte ut ett fat med kattmat och hoppas att det var Kotte som åt upp det och ingen annan. Nu planerar vi att bygga ett igelkottshus och låna ut det till behövande kottar. Sökte på nätet och fann flera sådana byggnader. Något bygglov blir väl knappast aktuellt.
 
På tal om igelkottar så heter min nyss påbörjade bok Igelkottens elegans. Har läst vad andra tyckt om boken och det är lite spretiga recensioner. Får se vart boken tar mig och vad jag själv tycker i slutändan.
 
Jag sitter och läser i gamla digitaliserade tidningar från slutet av 1800-talet. Anledning är att se vad som hände runt de släktingar jag då hade i Ronnebytrakten. Min mamma växte upp i Ronneby hos sina morföräldrar, då hennes egna föräldrar dog redan när mamma bara var några år. Hon har berättat att hon tillsammans med andra brukade cykla vägen förbi Ronneby Runn vidare förbi Ronneby hamn. Ytterligare längre ut mot havet kom de till en udde som nu heter Gökalv men förr stavades det Djökalf och även Gjökalf. Där finns fina badvikar med klippor att solbada på. För mammas del var det inte att simma som gällde för det fick hon aldrig lära sig.
Djökalf en blåsig dag.
 
Den 23 december 1866
 
Det var dagen innan julafton och den gamla mästerlotsen Anders Jeansson på Djökalf var ute på sjön (havet) under stormväder. Det bar sig inte bättre än att han föll överbord och drunknade. I dödboken står det att han "Vådligen omkom på Sjön under stormväder utan eget sjelfförvållande"
Anders Jeansson var min mormors/mormors/morfar. Han dog alltså julen 1866.
En annan händelse från platsen utanför Djökalf kunde man läsa om i Blekingeposten i juli 1882. Då var det en tysk korvett som gick på grund utanför udden. Så här stod det då i tidningen: 
 
Undrar du över vad den där korvetten som ju är ett örlogsfartyg gjorde utanför vår kust?
Det kan man läsa om i en annan tidning, Tidningen för Venersborgs stad och län.
 
Återigen är det de skrivna orden som kunnat informera om svunnen tid och öka förståelsen för det som varit, är och blir.
 
Taggar: Djökalf, Gökalv, igelkott;

Kommentera inlägget här :