På plats igen

Första dagen på resten av mitt yrkesliv började idag. Ingen parkering i närheten av jobbet kunde uppbringas så det fick bli en extra promenadrunda. (Personalparkering existerar inte.) Min närmaste kollega var sjuk så det blev en lite snurrig start på lektionerna när jag även skulle kicka igång hennes vikarie. När mina elever satt sig i klassrummet var det med två nya elever som inte fanns där när jag för några veckor sedan blev sjukskriven. Presentation och framfixande av läroböcker till dem tog lite extra tid. Precis när jag skulle börja kolla upp vad alla lärt sig när jag varit borta öppnades dörren och in kom en person med ytterligare en ny elev. Ny presentation - utdelning av bok, den sista som vi hade. Dags att trycka upp nya, gärna på olika språk. 
Cirka 20 minuter in på lektion kom jag igång och då ringde en mobil i en elevs ficka.......
Dessutom var laddaren till min jobbdator puts väck, den hade fått fötter så min lektionsplanering sprack en aning, frånvaron kunde inte skrivas in och mail kunde inte läsas. Datorn var helt död. Detta löste sig senare under dagen och tekniken skakades till liv.
En ljusglimt första dagen var att en av mig beställd transportvagn stod och väntade på att användas. Vad sägs om denna lärarrullator? Kanske borde pimpa den lite...
 
Trots att det ovan skrivna låter väldigt gnälligt så funkade dagen ändå hyfsat bra. Kul att träffa eleverna igen och en och annan kram fick jag också av dem. Sådant värmer.
Dagens middagstips
En indisk risotto med äppelwok
3-4 port.
 
 
  •  1 msk olivolja 
  •  hackad gul lök
  •  finhackad vitlöksklyfta
  •  1 tsk malen ingefära
  •  1 tsk gurkmeja
  •  1 tsk malen kardemumma
  •  1 krm malda nejlikor
  •  1 tsk salt
  •  200 g vegetariska bitar eller kycklingtärningar
  •  3 dl ris
  •  6 dl vatten
  •  buljongtärning
  •  ............
  •  tärnad paprika
  •  1 tärnat äpple
  •  1 liten hackad lök
  •  1 krm svartpeppar
  1. Stek ris, lök, vitlök och alla kryddor under omrörning i olja i en kastrull ca 1 min. Tillsätt sojabitarna eller kycklingen. Bryn en stund till. Häll i vattnet och lägg i buljongtärningen. Låt koka enligt anvisningen på risförpackningen.
  2. Fräs under tiden ingredienserna till woken i en stekpanna. Det tar bara några minuter. Krydda.
Taggar: indisk risotto;

Kommentera inlägget här :