Så trött.....

Jag vidhåller min åsikt om att ändra klockan till sommartid är skit. Pigg var jag igår på kvällen men eftersom det var jobbdag idag fanns ingen återvändo, sängen ropade. Vred och vände mig länge innan sömnen förmodligen fångade mig till slut. Drömvärlden gav mig knasiga bilder med personer, platser och händelser i ett enda virrvarr och så klockan 6 ringde en klocka i sovrummet. Det var ju ingen idé att somna om efter det, även om det snozades någon gång. Frukost och så iväg till jobbet. Där visade klockan 07.00 när mina elever steg in genom dörren för sin första lektion. Det var inte precis med ett Yippie utan snarare som ett antal zombies som gått fel. Att då som ickepigg lärare motivera dem till att nu ska vi laga mat och äta den om en timme var inte det lättaste. Men det gick trots allt hyfsat bra för maten blev tillagad och uppäten och jag ändrade klockan som vips slukade upp en timme av vår tid.
Kan inte någon få beslutsfattarna att ge upp klockeriupptåget en gång för alla?  Om det blir vintertid eller sommartid struntar jag i, men snälla ändra inte fram och åter. 
Nu sitter jag med dunderhuvudvärk och försöker motivera mig till att laga mat, pyttipanna med ägg, som ska vara klar tills sambon kommer från ett möte han är på. Jag är så trött och kan inte alls glädjas åt att det är ljust ute.
Undrar du över vad eleverna ( zombierna ) åt mitt i ottan så får du receptet här.
Elevlagad pastagratäng till 2 personer.
 
Pastagratäng
2 portioner
 4 nystan tagliatelle eller annan pasta
100 g broccoli i små buketter
½ tsk salt
100 g rökt skinka i tärningar eller skivade champinjoner
1 msk matfett ( smör )
1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
½ buljongtärning
1 krm peppar
 ½ dl riven ost
matfett att smörja formen med
 
  1. Sätt ugnen på 250 grader. Smörj en ugnssäker form.
  2. Koka pastan enligt koktiden på förpackningen, salta.
  3. Låt broccolin koka med pastan de sista 4 minuterna av koktiden.
  4. Gör under tiden såsen.
  5. Fräs skinkan eller svampen i smöret så det får färg.
  6. Strö över mjölet.
  7. Tillsätt mjölken och buljontärningen. Låt såsen sjuda så den tjocknar. Rör under tiden.
  8. Tillsätt hälften av den rivna osten och krydda med peppar.
  9. Lägg den kokta pastan och broccolin i den smorda formen.
  10. Häll såsen över och strö på resten av osten.
  11. Gratinera mitt i ugnen ca. 10 minuter.
Mormorstips: Gratängen kan även göras av överblivna rester.
Taggar: pastagratäng;

Kommentera inlägget här :