Böcker och annat läsvärt

"Att läsa utan att reflektera är som att äta utan matsmältning."
Edmund Burke 1729 - 1797
 
Lite tristare väder idag, mulet och svalare men ändå helt ok. Drog mig in i växthuset med min kaffekopp och lite läsvärt. Började läsa i en ny bok igår. Den heter Jonas Eckel och en norsk författare, Karin Fossum är upphovet till den. På baksidan står att det är en skickligt berättad historia som ger en krypande känsla av obehag. Ja det återstår att se om huvudpersonen Jonas Eckel är speciell som det står i bokens första mening.
Passade på att åka iväg för att uträtta lite ärenden i eftermiddags och köpte då senaste numret av tidningen VEGO. Det är en vegetarisk mattidningen jag skrivit om tidigare. Mängder av goda recept och tips som inbjuder mig till att testa själv det som andra redan gjort. Det vattnas i munnen av alla vackra bilder och jag markerar det som lockar mig mest just nu. Marockansk kikärtssallad, äggfri majonnäs, solrosfröbollar, fyllda pannkaksknyten, edamamefalafel mm mm. Edanmame är inget konstigare än färska, gröna sojabönor. 
Det tredje läsvärda är en gammal bok om hemkonservering. Den är tummad och fläckig eftersom jag använt den många gånger. När jag gick min lärarutbildning i Göteborg på 1970- talet användes den som kurslitteratur i "praktisk matlagning".  Jag har många gånger tänkt tillbaka på vilken fantastisk bra utbildning jag fick och så mycket privat nytta jag haft av den. Det var verkligen att förena nytta med nöje, inkomst med privat användning. Eller husmorskunskaper som man sa förr.
Igår kom boken fram igen då jag gjorde saft av en del av svartvinbärsskörden som buskarna på gården skänkt oss. Sådan saft är som en dunderkur mot onda halsar och förkylning när vintern slår till igen. Men saften ska då drickas varm, kom ihåg det!
 
Vinbärssaft
 1 kg svarta vinbär
7 dl vatten
5 dl socker per liter avrunnen saft
 
Skölj bären men de behöver inte repas från stjälkarna.
Lägg dem i en syltgryta och häll i vattnet.
Koka under lock i 10 minuter och tryck sönder bären då och då under tiden.
Låt sedan allt rinna genom en silställning.
Mät saften och blanda med den sockermängden som behövs.
Koka långsamt 10 minuter.
Skumma saften tills den är helt klar.
Förpacka i flaskor eller frys den.
Jag fryser in saften i små förpackningar och behöver då inget konserveringsmedel.
Saft förpackad i små dubbla plastpåsar klara för frysen.
 
Avslutningsvis en bok som jag fick idag av en granne som håller på att flytta. Boken är full av köksråd från en svunnen tid och har bearbetats till svenska förhållanden. Den innehåller knep när man inte hade modern utrustning som frys eller när man inte importerade frukter och grönsaker mitt i vintern. Jag har all anledning att återkomma till denna fantastiska bok och kunde inte låta bli att låna en bild som finns på första sidan.
 
 
 
 
 
Taggar: Svart vinbärssaft;

Kommentarer :

#1: Ellen

Åh haha vilken fin beatles-mugg!

Svar: Tycker jag också. Gåva inköpt i London.
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :