Nyårsplanerande med nostalgitankar

Sitter och beställer mat till nyårsmiddagen som går av stapeln här om några dagar. Jag varvar leverantörer för hemkörning av maten då jag kan anpassa behovet och utnyttja extrapriser som de har. Julmaten var det Mathem.se som kom med och nyårsmaten blir det Mat.se som passade mig bäst. Ibland anlitar jag Coop.se men när jag själv går till butiken är jag trogen ICAMaxi som kan kallas vår närbutik med ett gångavstånd på drygt 2 km. Nu är inköpen alltså gjorda och menyn fixades igår tillsammans med ena dottern som kommer hit med sin familj. Härligt att träffa familjemedlemmarna och umgås några dagar. 
När jag var liten önskade jag mig en egen stor familj när jag skulle bli vuxen. Med 4 barn och några respektive samt 6 barnbarn har den önskan verkligen gått i uppfyllelse. Jag själv är från en syskonskara på 4 barn. En stor familj ville jag ha även om jag tyckte att mina syskon kunde vara rena pesten ibland. 
Det kan se nog så idylliskt ut när mina yngre syskon och jag sitter på en trädgren vid en sjö, medan det nästa stund kunde hetta till av bus. Bilden togs när mina bröder tillbringade en sommar på barnkoloni och resten av familjen kom för att hälsa på. Det här med koloni förekom för oss under flera sommarperioder. Jag själv var på en s.k. dagkoloni några veckor i början av 1960-talet. Det var utanför Nässjö där familjen då bodde. Jag fick åka buss till och från platsen varje dag. Mina bröders kolonivistelser var på heltid några sommarveckor precis som Cornelis Vreeswijk sjunger om i sin visa "Brev från kolonien". 
Då i början av sextiotalet brukade min farmor som också bodde i Nässjö samla sina sex barn med familjer i sin lilla tvårumslägenhet. Varje julhelg eller när något skulle firas kom släkten dit. Där åt vi gott och hade kul med kusiner i liknande åldrar. Å, vi var många vill jag lova. Farmor bjöd ofta på slottsstek med brun sås och potatis när det var fest. Hemgjort äppelmos och gelé fick man också. Jag kommer ihåg att efterrätten kunde vara fruktsallad eller inlagda päron som hon själv konserverat på hösten. Vispad grädde till det och kanske en mandelmussla. Det var på den tiden då läsk var något nästan exotiskt och hörde till festtillfällen. Så hos farmor kunde det bli ett glas sockerdricka, champis eller ibland även apelsinläsk från Nässjöbryggeriet förstås.
När mina föräldrar och vi syskon 1968 flyttade till Värnamo fortsatte vi att köpa av Nässjöbryggeriets drickabil som kom någon gång i månaden. Den stående beställningen var då 6 mellanöl och 6 champis. Ölen till pappa och resten fick vi andra dela på. Till jularna fortsatte vi att som tidigare köpa svagdricka som var den något vuxnare föregångaren till julmusten. Svagdrickan köptes i stora kaggar som gjorde det lättare att bära glasflaskan som rymde flera liter dricka.
 
Julmusten har visserligen funnits i lite över 100 år nu men det var inte förrän långt in på 1960-talet som det kom in i min barndomsfamilj men i mitt tycke har jag alltid föredraget svagdrickan till julmaten och för att få något som liknar den smaken brukar jag blanda öl och julmust. 
Men nu är ju julen över för i år och nyår närmar sig med stora steg. Då blir det annan bubblande dricka som kittlar gott i magen och kan ge upphov till fnitter. Barnen får bubbelvatten som de kallar det eller så gäller julmusten någon vecka till.

Kommentera inlägget här :