Tomatsnack

Ni kan förstås den här:
Två 🍎🍎 var ute och gick. Den ena blev påkörd 🚙. Då sa den andra, "Kom ketchup så går vi."
 
Ketchup kan man tillverka själv och få den betydligt hälsosammare än den köpta. Jag ska göra en liten sats med det idag och återkommer med receptet.
Nu tänkte jag istället bjuda på ett recept på goda frukostbullar med färska tomater och timjan i. Förstås kan man äta dem vid andra tillfällen också, ingenting är omöjligt.
Igår ringde telefonen och och en barnröst sa: " Vad gör du?"  Det var ett av mina sex barnbarn som ville berätta om att hon skulle minsann sova borta och få ta med sig pyjamasen och tandborsten. Det lät som ett stort äventyr att få sova hos Ingmi o Mats. Speciellt om man bara är tre år. Hur underbart är det inte att få sådana samtal och småprata lite om vardagshändelser. Jag berättade att vi skulle äta tomatbullar och det tyckte hon INTE om. Men hon lade till att Josefine, Robert, jag och Tapio tycker om det. Barn är ofta diplomatiska.
 
Här lite momo/famo/barnsnack på en fest innan midsommar.
 
Frukostbullar
ca. 30 st
ugnen 225 grader
 
1 paket jäst
1 dl tomatjuice eller passerade tomater
5 dl ljummet vatten
0,5 dl olja
1 tsk salt
2 tsk timjan
3 dl färska tomater i mindre bitar
3 dl grahamsmjöl
ca. 14 dl vetemjöl
  1. Värm ugnen och placera plåtpapper på 2 plåtar.
  2. Smula jästen i en skål och tillsätt tomatjuicen plus vattnet och oljan som tillsammans ska vara ljummet.
  3. Salt och timjan plus tomatbitarna ska nu blandas med vätskan.
  4. Så är det dags att blanda i grahamsmjöl och sedan vetemjöl i omgångar till degen inte kladdar.
  5. Ta inte för mycket mjöl innan du låter degen jäsa i 30 minuter.
  6. Ta upp den jästa degen på en bänk och knåda. Ta mer mjöl om så behövs och dela sedan degen i bitar och forma till bullar, tekakor eller den form du själv vill ha.
  7. Jäs igen, på plåten den här gången, 20 minuter blir bra.
  8. Grädda 10-12 minuter mitt i ugnen.
 
Taggar: Tomatbullar;

Kommentera inlägget här :