Ketchup på korven

Ketchup är verkligen inget som jag går och längtar efter fast det står en flaska i kylen om någon besökare frågar efter det.
Men för en vecka sedan fick jag för mig att tillverka egen ketchup då det fortfarande fanns egenodlade tomater kvar i växthuset. Dessutom skulle vi provsmaka och yttra oss om Quornkorv.  Så en av helgens middagar blev grönsaksmos med korv och ketchup, som värsta snabbmastället. Fast min måltid tog längre tid att fixa och blev förmodligen hälsosammare.
Quornkorv från frysen går snabbt att tillaga.
 
Jag börjar med korven som var lätt att tillaga i en stekpanna, hade god smak men såg trist ut i färgen. Den var gråaktig. Sedan tänkte jag till och insåg att så ser korv ut innan en massa trams  tillsätts. I den här produkten fanns ju ingenting sådant. Så ett minus vändes till ett plus.
Då vi i hushållet är vegetarianer är inte korv något ofta återkommande men när det är aktuellt med grillning är Quornkorv absolut en produkt som kommer att köpas igen.
Korven serverades med ett mos gjort av potatis, morötter, squash och kryddor men på tallriken fanns även inlagd gurka och hemkokt ketchup. Här är bildbeviset.
En korv med mos, tack!
 
Så till nästa huvudperson - ketchupen. En smakrik tomatsås eller snarare som en chutney i en konsistens som en puré. Färska tomater, lök, fänkål, kryddor och ättika byggdes ihop och förpackades sedan för omedelbart användande och till frysförvaring. Visserligen är socker och ättika konserverande men jag tog det säkra före det osäkra och beträffande sockermängden kommer jag att minska den nästa gång då jag även kommer att tillsätta selleri. Nästa gång kan nog dröja ett tag, men man vet aldrig.
 
Jag lånade av barnbarnens russinburkar till ketchupen.
 
Ketchup
 
1 msk olja
400 g färska tomat i små bitar
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
100 g finskuren fänkål eller selleri
en halv finhackad chili
1,5 dl vatten
en halv dl socker
2 msk ättiksprit
1 tsk timjan
1 tsk basilika
1 krm salt
1 krm sambal oelek
 
Gör så här:
 
Lök, tomater och fänkål får först fräsas lätt i oljan i en kastrull.
Var försiktig så det inte blir färg på löken!
Tillsätt sedan resten av det som finns på listan.
Koka därefter i 30 minuter på mellanvärme.
Mixa allt.
Smaka och krydda mer om det behövs. 
Förpacka i rena burkar.
 
Det går att göra ketchup på tomater i flera färger.
 
Taggar: Ketchup, Quornkorv;