Kött eller inte?

Läste en artikel i Sydsvenska idag. Den handlade om alternativ till kött. Läs här.
Följande kan läsas i artikeln:
 
"Naturvårdsverket konstaterar i sin nya rapport Hållbara konsumtionsmönster att klimatet inte tål den produktion av kött Sverige redan har. Och Livsmedelsverket konstaterar i sina nya kostråd att köttkonsumtionen måste minska av både miljöskäl och hälsoskäl."
 
På Facebook är det många som kommenterat artikeln men mest i form av att antingen vara för eller mot köttätande. Själv tycker jag att människor visst kan få äta kött men kanske inte i den utsträckning som idag då det faktiskt visat sig att köttätandet totalt ökar. Några köttfria dagar i veckan skadar inte och i det här hushållet är alla dagar köttfria.
Det är nu över femton år sedan jag slutade äta kött och det går hur bra som helst. Noll saknad har jag även om jag kan komma ihåg smaker ibland men inte att jag någon gång tänker tanken att börja äta kött igen.
Mycket av vår svenska husmanskost är av typen kött med sås och potatis och är ganska kraftig mat. Det behövdes en gång i tiden när det var tunga kroppsarbeten som skulle utföras och vi inte hade lika uppvärmda bostäder, utan fet mat hjälpte oss att hålla värmen i kroppen som energirik mat gör. Vi hade inte samma utbud som idag och därför blev det färre maträtter att  välja på, oftast husmanskosten.
 
Från min egen barndom på femtio- och sextiotalet kommer jag ihåg rätter som köttbullar eller kötttfärslimpa, kalops, kåldolmar, dillkött, pepparrotskött och de flesta dagarna i veckan var det sås och potatis som gällde. Ibland förekom bruna bönor, kålsoppa, ugnspannkaka, fisk eller stuvade makaroner. Allt var alltså ganska kraftig mat och vi hade bara lagad mat en gång om dagen. På kvällen fick vi ofta smörgås, kräm eller gröt.
Allt detta har jag lämnat bakom mig med minnena kvar men utan saknad på tallriken.
Jag brukar säga att det finns så mycket smaker att utforska att det inte räcker med ett liv för att testa dem. Och jag har alltså valt den vegetariska vägen.
 
Här är lite bilder från vad som ställts på bordet i vårt hus den senaste tiden. Vegetarisk mat behöver inte vara så konstig som en del tror och man blir mätt på det som äts - jag lovar. Alla de valda rätterna innehåller potatis i någon form. Vanlig kokt potatis tycker jag är ganska tråkigt att servera men det finns många alternativa sätt att tillaga den på. Precis som det finns alternativ till kött.
 
Stuvad potatis, rödkålssallad med valnötter och mandelbullar.
 
 Quornkalops, pressad potatis och rädissallad med ruccola.
 
 Potatis- och squashsoppa med citronmarinerade bönor och riven ost.
 
Belugalinsbiff, potatisgratäng och rädissalladen igen.
 
 
 
 
 
 
Taggar: kött eller inte;

Kommentera inlägget här :