2 x 30kalas

Nu i helgen var vi uppe i Småland på 30-årskalas eller rättare sagt två stycken sådana kalas på samma adress . En av mina döttrar och hennes man har nyligen fyllt år och ställde till med ett hejdundrande kalas. Förmodligen hördes det ända till Mariannelund ( för den som läst om Emil ). Nästan 60 personer dök upp under lördagen och det bjöds på massor av god mat. Där var pajer, sallader, ostar och bröd, kött och oliver, kex och grönt. Där var kladdkakor,  rabarberpajer, bullar och mängder av godsaker plus lika mycket drycker. Mina fyra barn var på plats och därför passade jag på att ta foto på dem och deras yngsta syster. Alla lika underbart goa. Skönt var att de trots stigande åldrar, har barnasinnet kvar. För det blev några tokiga kort men de behåller jag för mig själv.
 
 
Nu är festen över och vi är hemma igen och väntar på sommarvärmen. Idag kunde vi iaf sitta ute och ta en eftermiddagsfika innan det mulnade på och kom några regnstänk. 
 
 
Årstidernas vegetariska, ekologiska matlåda.
 
Under sommaren gör Linas matkasse ett uppehåll med sina leveranser, men Årstiderna fortsätter att leverera. Jag köper ju vanligtvis ekologiska frukter och grönsaker via dem men de har också matkassar/lådor. Därför kom idag en sådan låda utanför dörren. Den innehöll endast ekologiska produkter, fina sådana, som ska ge oss fyra middagar framöver. Allt för 395 kronor. 
 
Vegetarisk hamburgare på Årstidernas vis.
 
Den första av de fyra rätterna åt vi alltså idag. Det var en fempoängare inom hamburgarvärlden. Biffarna bestod av bön- och lökbiffar som var färdiga att bara steka och lägga på ett gott bröd med fräscha grönsaker. Till detta gjordes en guacamole med färsk chili i och sedan stektes lök som var såå god. Här kommer lökreceptet:
 
Stekt lök på Årstidernas vis

Skär lök i tunna skivor och dela skivorna i ringar.
Vänd dem i mjöl.
Hetta upp olja i en stekpanna.
Stek löken gyllenbrun.
Salta.
 
 
 
 
Taggar: Stekt lök;

Kommentera inlägget här :