Bättre sent än aldrig - recept på grönkålscanneloni

Jag skäms.
För länge sedan fick jag en förfrågan om receptet på grönkålscanneloni som jag skrev om för säkert ett år sedan. Trots att jag utlovat har jag alltså inte gett ut det.
Men nu ska det ske.
 
Ingredienser till Grönkålscanneloni med valnötter.
Fänkål, salladslök och äpple blev till en sallad.
 
Grönkålscanneloni 
4 port      225 graders ugn
 
olivolja
1 gul hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
250 g finhackad grönkål
 
1 tsk torkad rosmarin
1,5 tsk salt
lite svartpeppar
1 tsk sambal oelek
1 dl mjölk
2 dl vatten
1 msk honung
0,5 msk vitvinsvinäger
 
1 förp. färska lasagneplattor
 
2 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
 
75 g hackade valnötter
 
 
  • Fräs lök, vitlök och grönkål i några minuter i en tjockbottnad gryta.
  • Krydda med rosmarin, salt, peppar och sambal oelek. 
  • Tillsätt mjölk, vatten, honung och vinäger. Sjud i 4 minuter.
  • Fördela fyllningen på lasagneplattorna och rulla ihop dem till rullar. Lägg rullarna med skarven nedåt i en ugnsfast form.
  • Gör en sås av smält smör som blandas med mjöl och sedan späds med mjölk och vatten. Tillsätt buljongtärningen och sjud i ca. 4 minuter så såsen tjocknar lite.
  • Häll såsen över rullarna och strö valnötter över.
  • Tillaga mitt i ugnen i 15 - 20 minuter.
 
 
Taggar: grönkålscanneloni;

Kommentera inlägget här :