Vad har du i din soppa?

 
 
 
 
 
 
Visst räcker det med soppan i sig och en god macka till den men varför inte göra en god topping att dekorera med. Lite extra vitaminer, mineraler och sådant får man ju på köpet. Plus att tänderna får jobba lite. Soppan rinner  ju bara ner annars. Igår gjorde jag en mixad soppa av palsternacka, broccoli, lök, grädde och kryddor. Den var supergod men det stora plusset var toppingen. Så här gjorde jag den i en mängd som räcker till fyra sopportioner. 
 
  • 50 g cashewnötter rostades i en stekpanna
  • 1 klyfta rödlök tärnades
  • 1 liten kålrabbi tärnades också
  • färsk oregano klipptes i mindre delar
Alla ingredienserna blandades och fick sedan hedersplatsen på soppan.
 
Kålrabbi är en s.k. kulturväxt och kom till Sverige på 1500-talet.
 
När jag ändå var i farten vid spisen gjorde jag en extra skål med topping som hamnade i en stekpanna. Det frästes först en stund i lite olja. Jag uteslöt dock nötterna i den. 1 dl röda linser, 3 dl vatten och 1 buljongtärning tillsattes. Allt fick koka i ca. 15 minuter. Då hällde jag i 1 dl matlagningsgrädde. Vips hade det blivit en pastasås. Några lunchlådor laddades med såsen och spenatpasta. Förpackningen uppmanade ju mig att servera en krämig sås till Då passade detta bra.
Kontentan av mitt spispass blev alltså att laga dubbelt istället för enkelt behöver inte ta dubbelt så lång tid. Soppa med topping och pasta med linssås.
 
 
PS
Då jag gjorde soppans topping till fyra personer blev det lite över. Den får idag bli tilltugg till kvällens raggmunkar och då blir det en riktig kulturmåltid. 
Raggmunkar + lingonsylt + kålrabbisallad.
 
För inte kastar väl du heller rester utan tänker ett steg till och ger maten ett extra liv.  🍲
Taggar: Kålrabbitopping;

Kommentera inlägget här :