I startgroparna

Sitter med morgonkaffet framför mig. Laddar för att åka upp till Lund om någon timme. Där ska jag besöka min gamla arbetsplats och främst min dåvarande kollega. Det är kul att hålla kontakten och att utbyta erfarenheter. I eftermiddag ska jag författa ihop en ansökan om att få bli förstelärare på min nuvarande arbetsplats. Vore kul att få göra karriär i sluttampen på min yrkesverksamma tid. Så håll tummarna, gott folk!


Som säkert ingen missat vreds klockorna fram en extra timme härom natten och det är lika svårt att komma in i den nya tidsrytmen som alltid. Visst är det skönt att kvällarna blir ljusare men att stiga upp mitt i natten! Nej, jag vill ha ordning på klockorna och önskar att man kunde sluta med att tidsstudsa så där.


Igår byggde T. och jag en redskapsbod för att förvara trädgårdsprylarna i. Den stora frågan är nu vilken färg boden ska målas i. Det lutar mot svart eller grått. Miljön runtomkring den nya byggnaden ska också fräschas upp. Stenarna ska bytas ut mot kullersten och lite ny växtlighet fixas. Det är precis som när ett nytt klädesplagg köps - hela garderoben behöver bytas ut.  :))

Eftersom det är måndag kommer här veckans matsedel.

Skrivis matkasse vecka 14
Måndag: Nudelwook, kasslerstrimlor eller tzayspett
Tisdag: Fiskburgare, dilldressing
Onsdag: Rostade rotsaker, nuggets, tomatsalsa
Torsdag: Linssoppa. Våfflor med hallonsylt
Fredag: Pastagratäng
Lördag: Ostpaj, mandelbullar modell mini
Söndag: Quornkålpudding, potatis och lingon

Chevrerisotto med honungsrostade rödbetor

I lördags hade vi bl.a. honungsrostade rödbetor till middagen och det är en rätt som kan passa till sommarens grillpartyn. Här är receptet till 4 personer.

500 g färska skalade rödbetor i små klyftor
1 msk olivolja
1 msk flytande honung
2 krm salt
1 fänkål
1 förpackning machesallad eller annan sallad
1 dl solrosfrön
1 kruka finhackad timjan
Dressing:
2 msk vitvinsvinäger
1 msk olivolja
1 tsk flytande honung
1 krm salt

Gör så här:
1. Lägg rödbetorna i en ugnsfast form med olja, honung och salt. Tillaga cirka 30 minuter i 250 grader.
2. Halvera och strimla fänkålen fint. Lägg på ett fat med salladen.
3. När rödbetorna är färdiga läggs de på salladen. Solrosfröna och den hackade timjanen blandas ner.
Dressingen blandas ihop och hälls över.








Taggar: honungsrostade rotsaker;

Kommentera inlägget här :