Rabarber del 2

 
Tre omgångar dryck har jag kokat hittills den här säsongen och då menar jag med rabarber som en huvudingrediens. De främre flaskorna innehåller rabarber, fläder och citron. Den bakre har ingen fläder. Idag hällde jag upp flaskor med rabarber, fläder och lime. Det går att variera smakerna hur mycket som helst. Snart är det dags för jordgubbar, vinbär och annat gott.
Nu var det inte saft jag vill berätta om utan GLASS. Vem gillar inte det?
Förra sommaren köpte vi en liten glassmaskin och den fick jobba i söndags när jag skulle bjuda sonen på lunch.
Det blev en rabarberglass med kanel till desserten. Jag började med att koka en rabarberkompott och blandade den sedan med turkisk yoghurt i maskinen som fick frysa glassen i cirka 20 minuter. Glassen var lite syrlig som den ska vara med just rabarbersmak, så den passar nog vuxna bäst. Den ska absolut göras igen.
 
Rabarberkompott till glassen
 
Rabarberglass 4 - 6 portioner
  • 200 g rabarber i mindre bitar
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kanel
  • saften från 1 lime
  • 4 dl turkisk yoghurt
  1. Koka rabarber, socker, vanilj och kanel i en kastrull på medelvärme tills det blir en simmig kompott. Det tar cirka 10 minuter.
  2. Blanda ner limesaften och yoghurten.
  3. Arbeta i en glassmaskin eller frys i en lämplig form i frysen tills lagom konsistens.
 
 
Nu till veckans matsedel som inleddes med en supergod matvetesallad och rödbetsbiffar. En härlig sommarrätt med smaker som harmonierade fantastisk bra. Nektariner, fänkål, rödlök, fetaost och därtill en fikonbalsamvinägerdressing. Det vattnas i munnen bara jag tänker på hur gott det var.
Veckan kommer att bjuda på mycket mer men i morgon skippar vi kökstjänst och tar oss till Köpenhamn och äter där.
 
Matsedel vecka 25
Mån: Matvetesallad med rödbetsbiffar.
Tisdag: -
Onsdag: Huevos rancheros med avocado.
Torsdag: Pasta, tomatsås och halloumitärningar.
Fredag: Potatis- och lökpaj, sommarsallad med dillsmak, mandelbullar och sill. Jordgubbar med glass. Nubbe.
Lördag: Vegetarisk lasagne. 
Söndag: Örtslungad färskpotatis, grekisk bönsallad och morotsbiffar.
 
Bakeriet:
Annicas krispiga chokladkakor
Grahamsbullar
Kanelbullar
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :