Minnesmat

Semestern närmar sig slutet men ännu återstår en dryg vecka vilket behövs för att beta av det som återstår på min "att-göra-lista".
Just nu pågår projekt staket/mur vid garagenedfarten. De senaste årens slitage på muren har putsats bort och den nya murfärgen  lyser mot mig. Jag är nöjd. Idag ska det läggas sten som avgränsar gräset från muren. Gräset som måste sås och bättras på menar jag. Se, det dyker hela tiden upp nya saker som behöver göras!



Trädgårdens vinrankor bjuder på många klasar det här året. Det är cirka 6 år sedan buskarna planterades och så mycket druvor som i år har det aldrig varit. Några recept på att göra eget vin av dem har jag letat fram och nu gäller det bara att druvorna hinner mogna på "Skrivis vingård".
Mina inlägg brukar oftast innehålla något om mat och idag vill jag ge en puff till riktigt god sommarmat från förr. När jag var liten gjorde mamma ofta grönsaksstuvningar när det var säsong för närodlade produkter. Var det inte färska grönsaker tog hon det som fanns i konserverad form, egengjort eller i plåtburkar från affären. Inte kunde man köpa färska grönsaker i någon större utsträckning när det var vinter, då var det rotsaker som användes. Det här handlar om förra seklet förstås och då var det den sortens kosthållning som gällde. Säsongprodukter och närodlat. 
Att göra morotsstuvning på vintermorötter är inte på långa vägar så gott som på färska späda morötter. Min tallriks stuvning har gjorts av fuskvarianten, konserverade späda morötter. Fördelen med det är att det är väldigt gott att tillsätta lite av den goda vätskan som finns i burken, i gräddstuvningen. Ja ni läste rätt, matlagningsgrädde är det jag använder numera för att få mammas smak på min minnesmat. Å andra sidan, har jag inget smör i stuvningen, som mamma alltid hade. 

Stuvade morötter, färskpotatis, egenodlade tomater och quornfärsbiffar.



Taggar: morotsstuvning, morotsstuvning vinrankor;

Kommentera inlägget här :