Klockan ringde

...och det var dags att gå till jobbet. Lite ovant efter först en sjukskrivningsperiod och sedan julledighet. Nu är första dagen över, förberedelser av olika slag är gjorda för att ta emot eleverna ännu en termin och få känna glädjen av att delge dem en massa kunskaper.
 
 
Handlade mjölk på vägen hem, tog en snabb mugg kaffe i köket och så var det bara att sätta igång med matskapandet.  Idag blev det linsbiffar, broccoligratäng och stekt potatis. 
 
Linsbiffar på mitt sätt
 
Disk, undanplockning, läsa tidningen, titta på några avsnitt av Breaking Bad på Netflix. Trött, ställa klockan.
Vardag igen.
 
 
 
Receptet på limekladdkakan som bakades igår lovade jag och här är det.
 
Chokladkaka med lime
ugnen: 200 grader
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 0,5 dl kakao
  • 100 g smält smör
  • rivet skal och saft från 1 lime
  1. Vispa ägg och socker poröst.
  2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner det i äggsmeten.
  3. Tillsätt smöret.
  4. Blanda försiktigt i limelimeskal och limesaften.
  5. Häll smeten i en smord och bröade form.
  6. Grädda mitt i ugnen i 15 - 17 minuter.
  7. Pudra florsocker över kakan när den svalnat något.
 
I morgon ska jag ha en lektion om hur viktig sömnen är för oss, därför säger jag Godnatt.

Kommentera inlägget här :