Kunskap - inte snålhet

Så var det måndag den tredje veckan efter semestern och vardagen smyger sig in i livet mer och mer.
Att ha fasta rutiner är mycket värt och en sådan rutin är att i förväg göra matsedel och hushållsinköp. Nu har jag många års rutin på detta och planeringen går därför snabbt. Matlagningen får inte heller ta för lång tid när man kommer hem sent från jobbet. Därför är det bra om vissa förberedelser görs från dag till dag.
Middagen idag blev en vegetarisk variant av kalops. Quornbitar fick ersätta nötköttet men för övrigt var det bara att göra som en traditionell kalops. Rödbetor till förstås och kokt potatis. Tidsvinsten är stor med quorn och kryddorna är väl ändå det som sätter stinget på rätten?

Kokt potatis är egentligen gansk trist, stekt är godare. Tur att det blev kalops och potatis över till onsdagens pyttipanna. Köpepytt är inte lika gott enligt mig. Så på onsdag är det bara att tärna den överblivna potatisen och steka med kalopsen. Stekt ägg till plus en sallad och vips blir den middagen färdig.

Igår hade vi chili sin carne och då kokade jag extra mycket vita bönor. De bildar stommen till morgondagens bönbiffar som ska serveras med champinjonsås och couscous. 

Ni fattar principen va? 
En gång när jag gick min yrkesutbildning fick vi lära oss kedjematlagning och det har jag använt nu i många år. Så mycket tid och pengar det har sparat mig. Förberedelser, restanvändande, planering och fantasi är mina ledord och detta vill jag även lära ut till mina elever i hemkunskapen. Ingenting som kan ätas får förfaras. Det är inte snålhet  - det är kunskap.

Om nu någon vill få inspiration inför veckan så är hela min matsedeln här. Köttätare eller vegetarian spelar ingen roll, det är bara att byta ut ingredienserna mot det som passar.

Matsedel vecka 35
Mån: Quornkalops, potatis och rödbetor.
Tis:  Bönbiffar, champinjonsås och couscous.
Ons: Pyttipanna med ägg.
Tor: Pasta, tomatsås och stekt halloumi.
Fre: Klyftpotatis, mandelbullar och ädelostsås.
Lör: Grönsaksburgare
Sön: Potatispaj med kall örtsås. Äppelgott med havresmul.



Kommentera inlägget här :