En dag i ord och bilder

Varje höst kommer pepparkaksfilen åter i mejeridisken. Saknad av mig och många andra. Det var extra gott att få ta den till morgonmüslin när frukosten skulle ätas. Att jag även har några dagar ledigt och inte behöver morgonstressa är ett annat plus.
 
En vända ute i trädgården och jag hittade denna gren som fått sig en smäll när det stormade i förrgår. Jag plockade in den och satte den i vatten som den samarit jag är. :))
 
  
 
Så blev det bullbaksdags, som utlovat. En vetedeg på 7 dl vätska där jag blandade ner 3 grovt rivna morötter. Lite nyttigare med fibrer som är bra för magen men inte har någon större smakpåverkan. Så varför inte?
Några grova kumminkryddade baguetter bakades också av bara farten.
Jag har varit / är förkyld och tappat orken ett tag, men idag återkom mitt rätta jag lite igen. Gäller att passa på så det blev en liten vals med dammsugaren och putstrasan efter bakningen. Ja, inte överdrivet lång stund men lite här och lite där.
 
Efter fikat med nybakade bullar vände jag några blad i boken som varit i mitt sällskap en tid nu.Den har över 800 sidor och idag passerade jag sida 450. Varje sida är bra och spännande läsning som utspelar sig kring ett hemligt sällskap i början av 1800-talets London.
 
 
Middagsdags!
Idag stod det Fetaostbollar på menyn. I senaste numret av Coops tidning Mer Smak hade jag sett ett recept som modifierades en aning och resultatet blev bollarna ovan. De såg nästan ut som vanliga köttbullar men som den vegetarian jag är fanns inget kött i närheten. Bollarna hamnade i en tomatsås och serverades till rester av potatisgratängen vi hade igår.
 
Fetaostbollar 20 st.
  • 200 g fetaost
  • 1 ägg
  • 1 dl ströbröd
  • 1 finhackad gul lök
  • 1 tsk paprikapulver
  • lite salt och peppar
  • 2 msk hackade färska örter
  • olja att steka i
  • 2 dl krossade tomater
  • 1 tsk oregano
  1. Mosa osten och blanda den med övriga ingredienser i en skål.
  2. Blöt dina händer i kallt vatten och forma bollar av smeten.
  3. Stek bollarna på medelvärme i olja.
  4. När de fått färg hälls tomaterna över och värms upp.
  5. Krydda.
 
Så avslutas kvällen i soffan med en bricka som sambon fixat. Irish Coffee och bullar (morotsvarianten). På skärmen framför oss ser vi Succeduon med Anders och Måns. Här är ett klipp.
 
 
Taggar: Fetaostbollar;

Kommentera inlägget här :