Gillar du choklad?

Testande av produkter är inte så tokigt och speciellt inte när det är mumsig choklad. Den här gången var det en produkt som Kockens tillverkat, en mousse gjord på 70% choklad. Bara att vispa med mjölk, kyla i 2 timmar och sedan äta. Sonen stod för vispandet och jag skar frukter till komplement så det var rena teamworket. Helhetsomdömet för desserten blev 8 av 10 poäng. Lätt att tillreda, bra pris (ca.18 kr), god smak och inte för söt. Kanske något att testa till påsken? Jag har en påse kvar i skåpet om chokladlängtan infaller sig. :)
 
 
 
En kaka till kaffet?
Ibland kommer ett sug efter hembakta kakor. Då kanske de här välkända mördegskakorna kan passa. receptet ger ca 30 småkakor som bör förvaras torrt, gärna i en plåtburk eller i frysen. På bilden använder jag min lilla kakstuga. Det här receptet utarbetade jag till en utbildning för hemvårdspersonal. De hade bara 30 minuter på sig för att baka och därför fick det bli en del genvägar i receptetn. Här bytte jag ut fast smör mot flytande som gör att  det går snabbare att göra degen. Finns det möjlighet kan degen vila i kylen någon timme innan utbakningen.
 
Skurna chokladkakor
ca. 30 st 
  • 2 dl flytande smör eller margarin
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3½ dl vetemjöl
  • uppvispat ägg + 2 msk pärlsocker till garneringen
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Placera ett bakplåtspaper på en plåt.
  2. Rör ihop margarin och socker i en skål med en sked.
  3. Tillsätt kakao, vaniljsocker och sedan mjölet i omgångar.
  4. Blanda ihop till en deg som delas i fyra bitar.
  5. Rulla ut varje bit till en rulle som placeras på plåten.
  6. Tryck till rullarna en aning och pensla sedan med ägg och garnera med pärlsockret.
  7. Grädda mitt i ugnen ca. 10 minuter.
  8. Kakorna stelnar ytterligare när de svalnat.

Kommentera inlägget här :