Skördetider med köksproduktioner som följd

 
 
"Ska vi plocka körsbär i min trädgård" var en låt på tapeten 1975 men den spelade inte T. för mig igår, när jag plockade det som fanns på trädgårdens träd. Han körde lite tuffare tongångar. :)
Några liter med mörkt röda bär blev det och ni anar inte vad jag saknar den körsbärsurkärnare jag köpte en gång. Den är puts väck! Jag ska strax sätta mig med dessa kärnfulla bär för att sedan baka en körsbärskaka till helgen.
 
En annan kaka som bakades tidigare i veckan var riktigt god. Jag hittade ett recept, tillsatte nytt, tog bort, blandade och vips hade ett nytt recept fötts. Här är det:
 
 
Nektarinkaka
  • 100 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl kesella
  • 3 nektariner
  • ½ dl solrosfrön (eller hackade nötter)
  1. Sätt ugnen på 175º.
  2. Smörj en form.
  3. Rör smör och socker mjukt.
  4. Tillsätt äggen, ett i taget.
  5. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
  6. Rör slutligen i kesellan och häll därefter smeten i formen.
  7. Dekorera med nektainerna skurna i klyftor och strö över solrosfrön.
  8. Grädda kakan på ett galler mitt i ugnen ca 25 minuter.
 
Taggar: körsbär;

Kommentera inlägget här :