Att lägga rabarber på bröden

Ja, kanske inte riktig så jag menar men att lägga rabarber i bröden så blir det bättre. Hittade ett recept i en liten skrift som Arla gav ut sommaren 2012 och det provbakades för några dagar sedan. Av åtgången att dömma så var det gott. ;)) Som vanligt har jag gjort lite ändringar utefter vad som fanns hemma i skåpen och dessutom bakade jag inte bullar utan brytbröd i långpannan. Dubbel sats gjordes, alltså till två långpannor men mitt recept nedan är en enkelsats.
 
Rabarberbröd
1 långpanna
ugnen: 200º
  • 250 g rabarber klippta i mindre bitar
  • 3 dl vatten
  • 2 msk socker
  • 50 g jäst
  • ½ dl olja
  • 1 tsk salt
  • ev. 1 tsk brödkrydda
  • 3 dl grahamsmjöl
  • ca. 8 dl vetemjöl
  1. Rabarber kokas upp med vatten och socker och får sedan svalna till 37º.
  2. Därefter smulas jästen ner i degspadet tillsammans med olja, salt samt ev. brödkrydda.
  3. Så är det mjölets tur, graham först och sedan vetemjöl lite i taget.
  4. Degen arbetas smidig och får därefter jäsa i 30 minuter.
  5. Fram med en inoljad plåt och häll ut den jästa degen på den. Klappa ut den till en jämntjock kaka. Skåra i 20 bitar och jäs i 20 minuter.
  6. Gräddningen i ugnen tar ca. 20 minuter.

 
Testing  Testing  Testing
 

Jag har skaffat ett konto på Vimeo.com och lagt lite filmsnuttar där och vill nu bara testa hur det fungerar.
 
Den första
är lite musik från en konsert vi var på i onsdags. Platsen var Sankt Gertrud och musiken stod Pontus Snibb med band.
Den andra
filmen är på barnbarnet Agnes som tydligt demonstrerar att en 1,5 åring själv bestämmer var hon vill sitta.
 

Kommentera inlägget här :