När ugnen ändå skulle värmas upp - kedjematlagning/bakning

Klicka på bilderna så blir de större.
Jag har precis druckit en mugg kaffe med en syltkaka till. Nyss hemkommen från jobbet och är lite småtrött. Brukar ta några timmar sedan piggnar jag till, kvällsmänniska som jag är. Igår skulle ugnen värmas upp för middagslagandet och då passade jag på att göra flera saker när jag ändå höll på. Gillar att vara aktiv i köket och ibland saknar jag åren då jag kockade i restaurangvärlden. Laga mat på det här sättet kallas för kedjematlagning och kräver lite vana och planering. Det handlar om att göra dubbelt av något som sen kan bli ännu en rätt eller att använda rester istället för att kasta osv. En utmaning som lönar sig alltså och dessutom tycker jag det är kul.
Resultatet efter mina två effektiva timmar blev två middagar, tre luncher, bröd och 27 syltkakor. Så här gick det till med två timmars köksaktivitet mellan 17-19.
  • Värmde ugnen.
  • Gjorde en deg till syltkakor, lät den vila lite (receptet får du längre ner på sidan).
  • Vispade ihop äggstanning till pastagratänger (pastarester från måndagen).
  • In med gratängerna i ugnen. Blev till en middag och en lunch.
  • Satte en jäsdeg.
  • Gjorde en pastasås med lök, svamp, paprika, tomater och färska kryddor. Rev ost och skar mozzarella.
  • Bakade ut syltkakor och tummade en liten grop i varje. Väntade med  den hemgjorda krusbärssylten.
  • Tog hälften av jäsdegen, resten fick stå lite till. Kavlade ut två plåtstora pizzbottnar.
  • Gratängerna färdiga, höjde värmen i ugnen.
  • Drack vatten!
  • Gjorde pizzorna med tomatsåsen och osten plus mer kryddor och in i ugnen. Bra med varmluft så jag kan ha flera plåtar samtidigt.
  • Det blev tomatsås över. Fram med nötfärs som smulades ner i den och en köttfärssås växte fram.
  • Resten av jäsdegen blev till en focaccia med oliver och färsk timjan. (min rosmarin dog under vintern). Jäsning!
  • Grovdiskning och dukning till middag.
  • Pizzorna färdiga och ena pizzan hamnade i min och sonens magar. Den andra blev till sonens lunch idag.
  • Focaccian gräddades under tiden vi åt.
  • Efter maten sänktes ugnstemperaturen.
  • En klick sylt i varje kakgrop och sedan var det kakgräddning.
  • Färdig!
  • Belöningen blev en god fruktsallad med ananas, päron, äpple, banan och solrosfrön. Frukt är godis!

Receptet på syltkakorna Gör gärna dubbel sats när du ändå håller på  ;)
Ingredienser till 10 - 12 st beroende på hur stora de görs.
1 dl flytande margarin
½ dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk sylt
  1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg ett plåtpappper på en plåt eller använd små pappersformar.
  2. Blanda margarin och socker i en skål.
  3. Tillsätt mjöl och vaniljsocker. Blanda och ta sedan upp på bänken. Om degen är för smulig tillsätt lite vatten.
  4. Arbeta degen en stund och rulla sedan ut den till en längd.
  5. Dela längden i lika stora bitar som sedan rullas till bollar.
  6. Tryck en grop i mitten på varje boll och lägg lite sylt där.
  7. Grädda mitt i ugnen tills kakorna är ljusbruna. Tar ca. 15 minuter.

Kommentera inlägget här :