Försvenskad falafelmåltid

 
 
Falafel med potatismos och en sås av yoghurt och thaisås.
 
Jag gör helst falafel av kikärter som jag kokt själv. De får ligga i blöt tolv timmar och sedan kokas de i saltat vatten 30 minuter, hur lätt som helst. Idag serverades bullarna lite försvenskat med mos, grönsaker, bröd och en sås som blev över från igår. Jag brukar göra dubbel sats av falafel för att lägga i frysen till ännu ett tillfälle.
Ibland blandar jag ett ägg i smeten och då håller den ihop bättre. Här är mitt recept:
 
Falafel 4 portioner
Ingredienser:
  • 6 dl kokta kikärter
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk vetemjöl
  • ev. 1 ägg
  • 2 krm bakpulver
  • 1 dl klippt persilja
  • 1 tsk garam masala
  • 4 krm salt
  • olja till stekningen
Gör så här:
  1. Lägg alla ingredienserna i en matberedare och mixa ihop till en jämn smet.
  2. Forma små bullar, ca 40 st.
  3. Hetta upp oljan i en stekpanna.
  4. Stek falafelbullarna i omgångar.
  5. Stektid ca 2-3 minuter per sida.
 
 
 
Det har börjat bli kallt här nere i södra Sverige och det märks på morgonen när det tar längre tid på vägarna för att komma till jobbet och att spolarvätskan fryser. Det senare är fixat nu, då jag ökat koncentrationen på vätskan. Sedan ska bilen borstas, skrapas och pysslas om lite extra men ännu så har allt fungerat bra.
 
 

Kommentera inlägget här :