Närodlat smakar som bäst just nu

I veckan var jag på en kvällsföreläsning som handlade om mat och klimat. Föreläsare var Johanna Björklund som dessutom är medförfattare till boken härintill. Inte för att det var så mycket nyheter för mig men det skadar aldrig att höra att vi måste vara aktsamma om vår planet. Handla närodlat och efter säsong, inte kasta mat i onödan och sådant är för mig självklarheter. Dessutom försöker jag föra ut det budskapet till mina elever. Även om de inte nappar direkt har jag kanske ändå sått ett litet frö hos dem.
I klimattänkets anda har jag nu under helgen tagit hand om tomater, bönor och björnbär från egna täppan och lite av veckans leveranser från underbara Årstiderna.

Förutom att jag gjorde den gamla favoriten tomat-och bönröra blev det också tomatmuffins och en helt underbart god äppelkaka. Den finns med i senaste numret av Allt om mat, där man skriver om en äppeltävling som arrangeras varje år av Äppelfabriken ( ett ställe som måste besökas nästa gång jag far åt det hållet).

Äppelpajen smaksattes med kardemumma istället för kanel som brukar vara vanligast i sådana här sammanhang. Såååå god! Jag testade att göra den i portionsstora formar istället för en stor springform. Dels muffinsform, dels portionsaluminiumformar och vanliga pappersformar som jag tog dubbla av. Bäst var dubbla pappersformar eftersom degen var så lätt att trycka ut i dom och pajerna lossnade så fint när de var färdiga. Jag kommer att länka till min tolkning av receptet så fort jag hinner. I väntan på det finns länkar till mina tomatmuffins och bönröran här nedan.


Simma lugnt i det sköna höstvädret och glöm inte att botanisera bland grödorna!


Recept på tomat- och bönröra

Recept på tomatmuffins

Kommentarer :

#1: eas

Och varför gjordes inte jag uppmärksam på att det fanns nybakad äppelpaj? :o)

skriven

Kommentera inlägget här :