De mest underbara kvadratmetrarna....

..... är helt klart de som finns i vårt växthus. 10 till antalet och utnyttjade till max. En sittplats bestående av ett bord gjort av stommen till en gammal trampsymaskin med en glasskiva på. Två stolar till det. En arbetsbänk för planteringsarbeten, hylla för förvaring av krukor och redskap och det viktigaste av allt växter i stort och litet format. Jag älskar att sitta härute för att äta frukost , fika, läsa, filosofera och samla kraft. Se hur det växer så det formligen knakar och sedan kunna smaka på härligheten. Det borde vara alla förunnat att ha en sådan återhämtningsplats.
Pratade med min kära mor för en stund sedan, på vårt traditionella onsdagstelefonmöte. Hon har nu i år fått en balkong byggd till sin gamla fina stadslägenhet. Hon var av samma åsikt som jag är, att det är livskvalitet med möjlighet att kunna sitta ute, plantera blommor och njuta av utelivet, i en egen täppa liten som stor. Hon berättade att hennes dag börjar med att plocka bort vissna blad och vattna växter på balkongen att denna rutin är viktig innan frukosten intas där. Detta har gjort att hon mår och trivs mycket bättre nu än innan.  Det är för övrigt hon som haft den gamla symaskinen som finns hos oss nu. Mamma fick den av min farmor för cirks 50 år sedan. På denna syddes barnkläder och fållades lakan.

  
  

Den stora bilden är en rikblommande Azalea som växer utanför växthuet. Visst är den vacker?

För några dagar sedan gjorde jag rabarberdricka som tipsades om i Nyhetsmorgon på tv. Den blev sååååååå god.
 Här får du receptet till drickan.

Skär 10 rabarberstänger i mindre bitar och lägg dem i en gryta.
Häll på 3,5 dl socker (minska på sockret om så önskas) och 2 liter vatten samt en halv vaniljstång.
Koka kraftigt i 5 minuter.
Ställ åt sidan och lägg i 3 frysta jordgubbar.
Dra i två timmar och sila den sedan.
Färdig att dricka som den är eller spädd med lite vatten om så önskas. Jag tycker den är godast med lika delar vatten i.



När drycken var färdig använde jag silresterna från rabarbern till att göra en kräm av. Jag spädde med 1 liter vatten och lade  i 1 kanelstång. Kokte upp och redde sedan med 2 msk potatismjöl utvispat i lite kallt vatten. Även krämen  var smaskig, speciellt med några droppar mjölk till i tallriken.

Kommentera inlägget här :