2019 och nästan vardag igen

Så är julhelgen och alla andra dagar som hör till den över. Nyårsklockorna har ringt in 2019 och efter trettonhelgen börjar den riktiga vardagen igen. För min del innebär det en del förändringar. 2018 var det mest tröttande och jobbiga arbetsåret någonsin för mig och jag valde därför att säga upp mig från den arbetsplats jag haft de 11 senaste terminerna. 
När jag lämnade in min uppsägning hade jag ingenting direkt som skulle ersätta jobbet. Jag behövde bara få ett miljöombyte och kunde tänka mig att bara vara hemma ett tag tills jag landat som det heter. Så dök det upp en tjänst som jag sökte. Efter ett besök på skolan som finns inom Vellinge kommun fick jag jobbet och nästa vecka börjar jag därför på en ny arbetsplats. Det känns positivt på många sätt och ett är att jag det kommande året får en arbetstid på 60%. Två lediga dagar per vecka blir hur bra som helst. Att det blir en längre transportresa dit bekommer mig inte något, tvärtom. 
En som också fick transportera sig runt var Tomten som hade så många barn att besöka på julafton. Vi var hos min son med familj tillsammans med flera familjer. Tyvärr missade husfadern Tomten då han var ute och letade efter en handske som tappades när vi tidigare på dagen varit ute och åkt pulka. På bilden får min sonhustru en Tomtekram medan ett av barnen är lite mera avvaktande inför händelsen.
Inför juldagarna besöktes en del butiker och då köptes bl.a. ett pussel med 1000 bitar. Det tog mig och den numera utlandsboende sonen som var på besök, ett dygn att få ihop bitarna. Några glas whisky gjorde det hela trevligare och vi fick blodad tand för ännu ett pussel. 
I gömmorna hittades ett med lika många bitar som visade sig vara betydligt knepigare. Nu har det legat framme på bordet i nästan en vecka, sonen gav upp och åkte iväg. Ja, han skulle visst åka oavsett. Katten Tindra visar även hon sitt missnöje genom att helt enkelt ta över lådan. Men skam den som ger sig, på söndag måste jag ha löst knåpandet. På tur finns sedan ännu ett pussel som någon kanske vill hjälpa mig med.
Vi var på Coop för ett tag sedan och därifrån fick jag med mig en årskalender som nu ska användas till middagsplaneringarna. Januari har nu fyllts med goda maträtter, veganska, säsongsbetonade och lockand på alla sätt. På varje uppslag i kalendern finns recept till en rätt som  alla är vegetariska. De kommer att testas av oss. Det är hedervärt att Coop slår ett slag för mat som inte innehåller kött av något slag. 
Januari brukar kallas fattigmansmånaden och inte för ekonomins skull men väl för att använda sådant som i första hand redan finns hemma har jag tagit sådana hänsyn vid planerandet. Idag blev det en mycket god linssoppa. Receptet finns på en websida som heter Farbror Grön och här är receptet.
Jag använde både gröna och röda linser i soppan men om man inte tål sådant går soppan att göra som en smakrik tomatsoppa med sin goda kryddning. Till soppan serverades ett gott julknäcke vi fått i present av ett av de sällskap som var här innan nyår.
Efter soppa passar det som bekant med pannkakor. Jag gjorde som vanligt en smet utan ägg och smaksatte den med vaniljsocker, kanel och rivet äpple. 
Pannkakorna smakade som ett mellanting av äppelkaka och fattiga riddare men med en klick havreglass som tillbehör blev de rena lyxen.
Äppelpannkakor
4 port
 
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
4 dl havremjölk
1 stort rivet äpple
 
mjölkfritt matfett att steka i
 
Vispa ihop i den ordning ingredienserna står.
 
 
 
I morgon serveras här linspasta med en rotsakssås.


Taggar: linssoppa, äppelpannkakor;