Så var vi igång igen

Tisdag och ledig dag.
Alltså en massa tid för att sitta hemma och förbereda för jobbet. Kanske inte precis vad en ledig dag ska ägnas åt men jag har alltid haft ambitionen att utföra mitt arbete så bra som det bara går. Kan inte tänka mig att komma oförberedd för att sedan hålla lektioner och nu i början är det även en massa med att organisera grupper och sådant som ska göras. Tänk, detta kan vara min sista termin i skolans värld - eller inte.....Det får tiden utvisa. Som det nu är tycker jag mest att det ska bli skönt att nästa år slippa omges av en massa barn och tonåringar hela dagarna. Hur goa de än är så tar det på krafterna att engagera sig så mycket. Men ännu en termin går jag "all in" som det heter. 😀
 
Det har varit väldigt varmt idag, över 30 grader och att då sitta under vinrankorna i skuggan var skönt. Extra mycket vatten fick det bli, för det är viktigt.
Nu när vardagen är igång här igen har jag även börjat göra veckomatsedlar då det underlättar i inköpsplaneringen men också i förberedelser och att slippa ifrån "Vad blir det för mat idag". Allt går så mycket smidigare med planering. Nu är vi ju bara två personer i hushållet men planeringen hjälper även oss. 
Det mesta av vad som såddes och planterades i våras har växt bra och är nu grunden till det som ska tillagas. Här råder skördeglädje. I våra planteringslådor och i växthuset finns morötter, purjolök, squash, mangold, tomater, gurka, paprika, rabarber, kryddor, frukt och bär. Snart blir det även dags för rödbetorna. 
I dagens chili sin carne kom morötter och purjolök och persilja till användning. Sin carne betyder ju utan kött därför använde jag sojafärs istället för någon animalisk produkt. Klimatvänligare men smakmässigt ingen större skillnad. Det gäller att tänka på moder jord!
 
En annan klimatvänlig rätt är en potatis- och majssoppa med grönsaksfräs till. Det hade vi till söndagslunchen. Soppan mixades för att bli slätare men det är en smaksak hur man vill göra.
 
Majssoppa med potatis 
3-4 port.
 
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
3 potatisar i bitar
2 msk rapsolja
400 g frysta majskorn
1 tsk sambal oelek
 
Fräs löken, majsen och sambal oelek i olja i en kastrull som rymmer minst 1,5 liter.
 
8 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk vitvinsvinäger
 
Tillsätt  resten som står ovan. Låt allt småkoka i 10 minuter.
Mixa sedan soppan och den är färdig.
 
Gör ett grönsaksfräs som serveras i soppan.
 
Brödet som serverades till chilin idag kommer som recept i morgon och då ska här serveras raggmunkar med en coleslaw plus nykokta lingon. 
 
Tänk om jag ändå hade en jordkällare.......
så glad jag skulle bli
 
Bilden togs för någon vecka sedan i Blekinge då vi var några som hade en släktträff där. Källaren är på en gård där det finns ett gammalt båtsmanstorp med många år på nacken. Numera är det i stort behov av kärlek. En gång föddes och bodde min mammas farmor i det huset. Karolina hette hon och föddes 1874.
 
Taggar: Majs- och potatissoppa;