Skärtorsdag och chokladkaka

Nariga och torra händer hör våren till då de utsätts för påfrestning utöver det vanliga med trädgårdsjobb men också numera en hel del handdesinfektionsmedel. Därför är jag nu storförbrukare av handkräm för att återställa fuktigheten. Fler som känner igen problemet?
 
Idag var jag för första gången på tre veckor i en butik. Jag skulle köpa pallkragar för att få mer plats att odla i. I min ficka hade jag desinfektionsmedel och även en touchpenna för att slippa trycka på några knappar med fingrarna. Butiken var fullsmockad med folk som faktiskt höll hyfsat avstånd från varandra och det rådde ingen egentlig stress. Detta var bra, men mindre bra att det var en hel del  familjer där trots att man rekommenderar att inta ge sig iväg alla på en gång. Jag hörde någon som svepte förbi mig och sa att man kunde tro att corona inte existerade. Hyllorna var välfyllda och det var bara pasta och matolja som det var aningen utplockat av. Så ingen kris i butiken idag. Jag passade på att köpa 5 paket pasta för 45 kronor när jag nu ändå var på plats även om jag bara skulle köpa de där pallkragarna. 
Ett ärende till hade jag och det vara att hämta en av påskpresenterna till mig själv på paketutlämningen. Ytterligare några böcker som ska läsas nu när jag är passionär och solen lyser.
Det har blivit en hel del hönsbilder här och det är lite svårt att låta bli att glädjas åt de små liven. Men nu är det ju ändå påsk så det får bli en bild idag också men som motvikt tar jag med en på vår katt Tindra också. Hon är inte utomhus utan följer vad som händer på gården genom fönstret. Sedan blir hon mera ompysslad på kvällen när vi samlas inomhus. Eller kan man säga så när vi bara är två som bor här i huset?
Om vi följer med in i köket kanske det vankas något gott......
 
 
 
En mjuk chokladkaka utan ägg
ugnen 175 grader
gräddningstid ca. 25 minuter
 
3 1/2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
Alla de torra ingredienserna blandas i en skål.
I en annan skål blandas:
2 1/2 dl kallt vatten
3/4 dl matolja
saften från 1 apelsin (eller citron)
 
Rör snabbt ihop de båda skålarnas innehåll oc häll det sedan i en pappersklädd form. Placera formen mitt i ugnen i ca. 25 minuter. Testa med en provsticka om kakan är färdig.
 
 
 

Kommentera inlägget här :