Brödbak för stora och små

 
Bullar med äppelfyllning
Barnbarnsbesöket fixar bullbak i vårt kök.
Oftast penslar jag bullarna med havremjölk men här används uppvispat ägg.
 
Mellan jul och nyår fick vi besök från huvudstaden. Min dotter med familj kom hit ner till Skåne på besök. Vi startade besöksdagen med att baka bullar till en förmiddagsfika. Degen hade jag redan satt till jäsning och så fick barnbarnen hjälpa till med utbakningen. Fyllningen till bullarna bestod av äpplen som kokats och sedan gafflats grovt så det blev ett grövre mos. En liten gnutta socker och så lite kanel fick smaksätta äppelmoset. 
 
Bullar med äppelfyllning
 36 bullar
225 grader - ca. 8 min i ugnen 
  • 1 förp jäst
  • 5 dl havremjölk (ljummen)
  • 1,25 dl rapsolja
  • 1,5 dl socker
  • 1 tsk kardemumma
  • ½ tsk salt
  • ca 10 dl mjöl 
  1. Smula jästen i en bunke. Värm havremjölk och olja till 37 grader. Blanda allt med en träsked.
  2. Tillsätt socker, salt och mjöl, lite i taget. Rör om och knåda till en smidig deg som får jäsa 30 minuter under en duk.
  3. Efter jäsningen rullas degen i 36 bollar som läggs i bullformar. Gör ett hål i mitten på bullarna och lägg en klick av äppelmoset där.
  4. Jäs i ytterligare 20 minuter.
  5. Pensla bullarna och strö ev. pärlsocker på dem.
  6. Grädda mitt i ugnen tills de fått en gyllenbrun färg.
Fick inspiration att baka skållat matbröd och satte igång redan igår med det. Idag har fyra limpor producerats och det mesta ligger nu i frysen till glädje för oss de närmaste veckorna.
I årets första nummer av tidningen Vego fanns en artikel med några recept. Ett av dem utgick jag ifrån till bröden på bilden. De blev fantastiskt gott och hade en knaprig smakrik skorpa. Jag använde havrekross i mitt bröd då jag inte hade rågkross som det var tänkt enligt receptet. Mina gamla plåtformar fick också dammas av då det var länge sedan sist men även en betydligt nyare brödform av silikon användes.
Skållat havrekrossbröd
4 limpor
 
1
Skålla 150 g rågkross genom att hälla 7,5 dl kokande vatten över det.
Låt stå tills det svalnat. Jag lät det stå övertäckt över natten.
2
5 dl ljummet vatten blandas med
25 g smulad jäst
2 tsk salt tillsätts
därefter hälls
rågkrosset med vatten i skålen.
2 dl grahamsmjöl blandas i.
Tillsätt sedan vetemjöl tills degen är smidig men inte för hård.
Jag behövde ca 1,2 kg
3
Degen får sedan jäsa övertäckt i 2 timmar.
Sedan knådas den och placeras i smorda formar.
4
Nästa jäsning sker i ca. 45 minuter i formarna.
5
Ugnen värmdes till 250 grader och en skål med kokande vatten sattes in på ugnens botten.
6
Dags för gräddning.
Det tar ca. 60 minuter och när halva den tiden gått sänks värmen till 200 grader.
Ta ut vattnet när värmen sänks.
 
 
Receptet jag hade som utgångspunkt finns med i tidningen Vego nr. 1/2019. Där finns en artikel kring en ny bok som heter Fullkorn som är gjord av Christine Heger som även driver företaget Bröd&Kvarn. Gå in via länken och se alla läckra bakrecept och annat kring bakning som finns där. Efter att jag besökt den fina bloggen och webbsidan finns nu en egen liten mjölkvarn på min önskelista. Tänk att kunna mala sitt eget mjöl hemma i köket!
 
 


Taggar: bullar med äppelfyllning, skållat havrekrossbröd;

Kommentera inlägget här :