Hösten är grytornas tid

Äntligen är det normaltid igen och hjärnan kan få återställa sig till känslan att tid är vad den ska vara och inte vad människor vill lura den till att bli. Som för att extra understryka att vintern är på intågande har det blivit kallt även i Skåne. I förmiddags kunde jag skönja några lätta snöflingor i luften utanför fönstret. Eller var det någon som piskade mattor? Undrar om det finns någon som gör sådant nu för tiden?
Söndagen har snart nått sitt slut och jag sitter i en skön nyinköpt fåtölj i vårt vardagsrum. Ett beslut som mognat under en tid togs igår om att ersätta vardagsrummets soffa med fåtöljer istället ledde till nya inköp och ommöblering. Två "enmanssoffor" köptes därför igår och ännu någon är på gång. Vår soffa står nu i hallen i väntan på att någon vill köpa den för en billig penning. I värsta fall hamnar den på tippen. Till katten och små människor som kommer på besök då och då köptes ett extra litet exemplar av fåtöljerna redan för en tid sedan. Bekvämlighet är inte så dumt.
Den mörka årstiden brukar innebära lite tyngre och varmare maträtter än vad som passar till sommaren. Gyträtter passar då bra och en sådan gjorde jag idag. En fördel med att inte använda traditionellt kött är att tillagningstiden minskar radikalt. Andra fördeler är ställningstagande kring människor, djur och miljö. Under tiden jag lagade maten ikväll ringde mobilen och jag fick då tipset från yngsta sonen som bor i London att blanda kidneybönor i riset. Jag gjorde så omgående och förstärkte den ris- och grynblandning jag precis kokade, med 400 g kokta kidneybönor. Det blev riktigt gott! En äppelchutney från Kivik öppnades och det var minsann hetta i den! Curry och chili fungerade bra till grytan.
 
Vad var det då i grytan idag?
rödlök
morötter
äpple
quornfiléer i bitar
salt
peppar
curry
matlagningsgrädde av havre
 
Allt fick koka 15 minuter i en gryta och blev färdigt samtidigt med ris/gryn/bönblandningen och mobilsamtalet. Tack för tipset och ett som vanligt trevligt samtal.
 
 
 

Kommentera inlägget här :