Morotsmarmelad

Moroten är en rot som har så många användningsområden och ett är att göra marmelad på den. När jag gjorde en omgång sådan för någon månad sedan sa T. att i fortsättningen vill jag bara ha morotsmarmelad. Kan det bli ett bättre betyg? Jag tog med en burk av marmeladen till jobbet och lät mina elever smaka den till scones som de bakat. Först var de väldigt misstänksamma och sa att det där kan man väl ändå inte äta. Efter att jag nästan tvingat en del att smaka ville de bara ha mer och mer. I fredags kom en flicka till mig och bad om receptet. Hennes pappa ville ha det så nu sprider sig morötterna över Malmö.
Idag har jag kokat marmelad igen. Två burkar blir det av receptet nedan och jag hoppas verkligen att du också vågar testa. Du lär inte bli besviken.
 
Morotsmarmelad
500 g morötter
1 citron
1 kanelstång
5 dl vatten
4 dl strösocker
 
  • Skala och riv morötterna grovt.
  • Riv skalet och pressa ut saften från citronen.
  • Lägg morötter, citronskal och saft, kanelstång och vatten i en kastrull.
  • Koka i 5 minuter.
  • Häll i sockret och koka på svag värme utan lock i ca. 40 minuter.
  • Marmeladen hälls upp på rena, varma burkar.
  • Förvara i kylskåp.
Idag har det varit Fars dag och jag har ägnat lite extra många tankar åt min egen pappa. Han lever inte längre och guppar säkert omkring i en båt någonstans i världshaven precis som Muminpappan gör i Tove Janssons bok och på muggen ovan. Min pappa älskade verkligen att få vistas i en båt och det genomsyrade mycket i hans liv.
Här står pappa till vänster på en båt någon gång på 1940-talet.
 
Taggar: morotsmarmelad;

Kommentera inlägget här :