Kasta mat - nej tack

 
 
Utseendet är inte allt när det gäller sådant som ska ätas. Men tyvärr är det många som ratar sådant som är kantstött, har fel form eller fel bästföredatum. Anne Lundberg och kocken Paul Svensson ger sig ut på en resa för att få svaret på en av vår tids hetaste frågor - hur man ska få stopp på matsvinnet. De gör en dokumentär i fyra avsnitt som visas på SVT. Där pratas om sådant som kastas i hemmen, butikerna och i produktionsleden. Ikväll den 8 november 2018 var det dags för andra avsnittet.
Här en länk till en trailer om programmet.
Första avsnittet hade moroten som huvudperson och idag var det bl.a. hönor och bananer.
 
De två första avsnitten har jag redan använt i min undervisning i hemkunskapen. Som många program där olika problem lyfts finns det alltid många sidor av mynten och även den här programserien har fått en del kritik. Ämnet är ändå aktuellt och jag tycker det är bra att det lyfts upp lite extra. För som det sägs i de båda avsnitten: "Så här kan vi inte hålla på att kasta bort mat."  
Med dagens avsnitt färskt i minnet lagade jag dagens middag. Ur förråden plockades fram ett kantstött lite mjukt äpple och en likaledes färsk rödbeta. En liter havremjölk som passerat sista datum med flera dagar fanns också och sedan skapade jag dagens middag. Det blev biffar som kunde varit kusiner till Biff Lindström och havremjölkkokta makaroner. Alltså husmanskost fast på mitt vegansätt.
 
 Lindströms kusinbiffar
6-8 st.
 
200 g formbar sojafärs (Anamma)
1 hackad gul lök
1 stor riven färsk rödbeta 
1 rivet äpple med skalet på
salt
peppar
2 tsk torkad timjan
1 msk hackad kapris
 
Börja med att tina färsen.
Blanda sedan alla ingredienserna i en skål.
Spara lite av kaprisen till dekoration.
Forma till biffar och stek dem ca. 4 minuter per sida på medelvärme.
 
 


Kommentera inlägget här :