Väntar på ovädret

Det är lördag och kväll i Malmö. Ännu en skön varm dag har passerat.
Regn och åska drar in över södra Sverige kunde jag läsa i media redan vid lunchtid och regn behövs för växtligheten om inte annat. Men det kraftiga skyfallet som skulle besöka södra landet under eftermiddagen har ännu inte kommit. Visserligen försvann solen vid femtiden och det mulnade på en hel del men inte en droppe regn, här iaf. Fåglarna kvittrar och underhåller mig där jag sitter med dörren öppen och katten Tindra spanar efter grannens katter som brukar strosa förbi via vår gård på sina kvällsturer. Lugnet råder!
 
Igår hade jag en date efter jobbet.....
Det var en lunchdate med min kära sambo och vi träffades i Malmös äldsta park, Kungsparken. Där finns Malmöhus och bakom den stora byggnaden som numera är ett museum finns Slottsträdgårdens kafé. Det var lite vardagslyxigt att slippa laga mat hemma. Jag valde en blomkålssoppa med surdegsbröd och T. en vegansk burgare. Båda var vi lika nöjda. Allt var vällagat och priserna helt normala. Det enda som var galet dyrt var kaffet som kostade 33 kronor per kopp. Så mycket betalar jag för 500 g för tillfället då det är extrapris i "min butik".
När vi kom hem och jag pratat med växtligheten i trädgården och pysslat lite blev det en fortsättning på lyxen. Nu med varsitt glas somrig dricka. Vitt "hemmavin" som spetsats med hallondricka passade bra till en god choklad som kommit i ett paket från dottern i Småland. Hon vet om mina svagheter och lär även sina barn vad mormödrar uppskattar. I morgon när det är Morsdag ska jag testa den kryddblanning (obs stavningen) som fanns med i paketet. Jag tackar även för tipset till ännu ett utflyktsmål här i vackra Skåne.
 
 
 

Kommentera inlägget här :