T som i tand, töväder och trolleri

Tand
Hemma en sväng efter jobbet innan det är dags för ett besök hos tandläkaren. För två veckor sedan föll en lagning ut från sin plats i en tand och idag ska problemet åtgärdas. En onödig kostnad men vad har jag för val? När barnbarnen tappar tänder kommer Tandfen på besök och delar ut pengar men jag får betala. Kanske är det så den där fen får sina inkomster?
Töväder
Solen skiner ute och det har töat. En skön vårkänsla infinner sig även om det är blaskigt på marken. Igår hängde tunga istappar från vårt tak och idag är de borta. Vågar jag hoppas på att vintern ger med sig för den här gången?
Trolleri
Ikväll är det dags att få iväg en matbeställning med leverans i morgon. Det är en månad sedan sist och nu har det tunnats ut en aning i köksskåpen och det är dags för påfyllning. Det har inte gått någon som helst nöd på oss under den här tiden utan har bara gett mig en möjlighet att trolla med husets befintliga resurser.
Gårdagens soppa bestod av konserver, lite som att koka soppa på en spik men i positiv mening. Jag vill verkligen tipsa om den för den var så god. Receptet hittade jag i tidningen VEGOs senaste nummer (2-2018) 
 
Linssoppa
4 port.
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
6 dl vatten
2 dl röda linser
1 tärning grönsaksbuljong
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
2 msk jordnötssmör
salt
peppar
ev. pumpakärnor till serveringen
 
Allt blandas i en kastrull.
15 minuter får det sjuda.
Avsmakning och ev. mer kryddor.
Färdigt!
 
Taggar: Linssoppa med kokosmjölk;

Kommentarer :

#1: Malin

Jordnötssmör i linssoppan... spännande! Det ska jag prova någon gång :)

skriven

Kommentera inlägget här :