Planerar för omplantering

En god och mycket användbar grönsak är squash eller zucchini som man också säger. Jag använder den bl.a. i soppor, pannkakor, gryträtter, färssåser, kakor, bröd och annat. I år ska jag odla den själv också. Några fröer sattes för drygt två veckor sedan och det tog inte en vecka innan de växt fram - varje frö. Igår såg det ut så här i miniväxthuset.
Och idag så här.
Squashen tar för sig och locket på växthuset går inte längre att stänga. Tomatplantorna däremot är lite mer försiktiga och vill säkert ha varmt och ombonat runt sig ett tag till. Därför får squashen helt enkelt flytta därifrån nu. 
Jag sökte och fann en sida på nätet med bra info om odling och där läste jag:
  • När plantan har fyra blad skolar man om till en större kruka med planteringsjord. Så snart det blivit tillräckligt varmt ute börjar man avhärda plantan en vecka innan den planteras ut.
Det fjärde bladet är som man kan se på gång så om några dagar blir det egna krukor och ny jord för plantbarnen som därmed kanske kan betraktas som tonåringar. Sedan är nästa steg att få flytta ut i växthuset. Men då måste det har blivit vårvarmt först.
Webbsidan med de fina tipsen heter Wexthuset och jag tackar för alla tips det går att få genom dem.
Solen börjar så smått att kika fram men termometern visar ännu bara på 4 plusgrader. Jag hade tänkt mig en fortsättning på trädgårdsfixande idag men tror det får bli växthusstädandet som får gå före. Så fram med såpa, varmt vatten, borste och gummihandskar. Här ska städas och fejas. Sedan ska skuggardiner sättas upp som skyddar ömtåliga växter från stark vårsol.
 
Dagens planerade middag
Efter allt skrivande och funderande kring squash är det en självklarhet att det får bli en ingrediens i dagens middag. Vad sägs om squashburgare enligt det här receptet?
 

Kommentera inlägget här :