Tre dagar kvar

Om tre dagar börjar min semester och det ska bli så otroligt härligt. De sista jobbdagarna består av utrensning och packande eftersom vi flyttar från den nuvarande skolan till en nybyggd sådan. I fredags besöktes den nya skolan som nu är på inredningsstadiet. Visst är den fin och påkostad och med de 600 elever som vi kommer att ha där till hösten, i årskurs 7-9, fyller vi varenda utrymme redan från start. Jag tog en bild på det hemkunskapskök som blir den lektionssal som jag ska hålla till i. Ett kök var blått och ett grönt så valet att få det blå var lätt. Jag har aldrig gillat grönt mer än i naturen. Men hade jag själv fått välja färg i salen hade jag hellre velat ha ett vitt.
Undrar vem som designat köken då det är väldigt lite arbetsytor, fyra microugnar och ytterst lite förvaringsytor till de stora inköp som vi gör varje vecka. Nu har vi en microugn som knappast används alls.
Varför inte ha en kommunikation med personer som ska använda lokalen?
Jag vill faktiskt påstå att jag har en hel del erfarenhet från olika skolor då det är några år sedan jag började mitt yrkesverksamma liv. Just i fredags var det precis 40 år sedan jag tog min lärarexamen som hushållslärare. Det var i Göteborg på det som då kallades för IHU (instutionen för huslig utbildning). Tänk, 40 år sedan var det och jag skulle fylla 23 år veckan efter. När vi blev "utsparkade" som det hette befann sig min tvååriga dotter och hennes farfar utanför och tog emot. Sedan åkte vi till Småland där det bjöds på middag hos mina dåvarande svärföräldrar. Dagen till ära använde jag min egensydda folkdräkt som är en dräkt från Tveta socken i Småland. Vilken festdag det var!
 
Sommarmat
Jag kommer inte ihåg vad det bjöds på för mat, då i juni 1978 men förmodligen var det fläskfile´, kassler eller lax. Det var sådant som åts vid festliga tillfällen på den tiden och min svärmor lagade alltid god mat.
Numera är mathållning i mitt eget hushåll vegansk mat och jag kan inte tänka mig att återgå till animaliska produkter igen. Dagens middag var inget undantag. Den bestod av makaroner som fick koka i havremjölk och havregrädde. En given krydda i den rätten är riven muskotnöt som ger en god smak.
Till makaronerna stekte jag falafel som sedan fick sällskap av diverse grönsaker från trädgården och kylen. Det var squash, lök, äpple, tomater och paprika samt persilja. 
På fredag är det midsommarafton och den ska firas hos ena sonen och hans familj. Det blir ett knytiskalas och det som jag ska bära med i vårt knyte dit blir en grönsakspaj, veganska "sillrätter", hembakat knäckebröd och så får det väl bli någon snapsflaska. Just snaps har jag gjort idag och nu ska de olika sorterna stå till sig några dagar innan det är dags att sila och hälla på flaskor.
Det blev en variant med svarta vinbär, en med björnbär och kardemumma och en limoncello med citroner i. Undrar vilken som blir godast?
 
Limoncello
Blanda....
skal från 2 citroner
2 dl citronsaft
2 dl socker
5 dl sprit
 
Låt stå övertäckt i 3 dagar i rumstemperatur.
Sila och häll på flaska.
Förvara sedan i kylen och serveras kall.
Taggar: Limoncello;

Kommentera inlägget här :