Det kom några moln

Jag sitter i trädgården och skriver. Platsen är Malmö och här har det som i övriga Sverige varit varmt, mycket varmt, i flera veckor nu. Visst är det härligt med sommarvärme men det här känns konstigt och jag säger som Alex Schulman som skrev i en krönika nyligen: " Något är allvarligt fel - det kan inte stå rätt till." 
Han skriver om klimatpåverkan, det gula torra gräset, buskar som blommar vid fel tidpunkt, träd som tappar sina blad och om hur vi "låtsas som om det regnar". 
Men här i Malmö kom nyss några moln..........
 
 Det handlar om att leva som man lär och föregå med gott exempel.....
Detta går att läsa på en informationssida för IKEA där det står om deras värderingar och hur det är att arbeta inom företaget bl.a. 
Ett sunt resonemang har de tycker jag som dagligen möter ungdomar som ska samla på erfarenheter i sina kunskapsryggsäckar.  Leva som man lär och lära som man lever. 
 
Dagens brevlåda innehöll en tidning från just IKEA. Det var deras IKEA FAMILY MAGAZINE, sommarnumret.  I det kunde jag bläddra och få inspiration av olika slag men det som fångade mitt intresse mest var en artikel under rubriken Mat för eftertanke.
En produktutvecklare på företagets avdelning IKEA Food, David Johansson, berättar om hur de numera populära grönsaksbullarna provades fram. Du har kanske smakat och fått en favorit i dem? Nu lanseras snart en veggie hotdog. Någon gång under sensommaren (enligt almanackan) ska de "heta hundarna" börja säljas i varuhusen.
David Johansson säger att " Utvecklingen mot mer växtbaserad mat känns naturlig och nödvändig".
 
Därför passar jag nu på att dela med mig av det recept som föddes vid min spis igår. Veganskt, alltså växtbaserat, näringsrikt och mycket gott!
Linsbiffar med basilika
4 port.
 
1 dl röda linser kokas under lock med 2 dl vatten i ca 10 minuter.
Sedan blandas linserna i en skål med
1 finriven morot
1 finriven medelstor potatis
1 hackad gul lök
1 dl färska basilikablad som hackas
1 dl ströbröd
3 msk vegansk färskost (ex. Oatlys På Mackan)
1 tsk salt
svartpeppar
2 tsk paprikapulver
2 tsk bakpulver
Blanda gärna ihop smeten med blöta händer och forma därefter till biffar som steks i olja.
 
Till biffarna gjorde jag olika rotsaker i ugnen och dessutom plockades inlagd lök fram från kylen. Det är något som numera har en given plats i vårt hushåll. Receptet har jag hämtat från ett av Ernsts program
Den här rätten kan man ha lingonsylt till, sa sambon, och visst kan man det. Fast idag blandades de rårörda bären med havrefraiche. Svårare än så är det inte att äta växtbaserad mat........
 
Basilika
Färska kryddor hör hör hela året till men framförallt sommaren och då från den egna täppan.Basilika är en favvokrydda och var även med i receptet på linsbiffarna här ovanför. Otaliga är krukorna med basilika jag köpt hem. Jag har skaffat speciella kryddkrukor där man vattnar växten underifrån men efter ett tag slokar den kära basilikan och vill inte vara med längre.
Tills.....jag började plantera om en inköpt basilika i en större kruka och med ny jord. Vilken skillnad och vilken växtkraft det blev!
Basilikan är dessutom fin som vilken fönsterväxt som helst. Den blir visserligen av med sina toppar och blad då och då när de ska ätas upp men det växer snabbt ut nytt. Nu har de båda basilikakrukorna som bor här för tillfället fått komma utomhus och trivs som bara den. Är det sommar så är det.
Ett nyp då och då får den dock stå ut med när jag passerar förbi.
 

Kommentarer :

#1: Hemmarecept

Wow så gott det ser ut! Och superfin blogg i övrigt också <3 Kolla gärna in min blogg där jag just nu bjuder på ett recept på en ljuvlig sommardrink med gurka, fläder och citron! www.hemmarecept.blogg.se <3

Svar: Var inne och hälsade på din sida. Gurkdrinken kan säkert komma till pass en varm dag. Tack för tipset
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :