När ute blir inne

Vår altan på husets baksida har den här sommaren blivit en tydlig förlängning av huset. Vi befinner oss där mer än inomhus (frånsett nattetid förstås). Att kunna sitta utomhus och äta frukost och sedan alla andra måltider är hur härligt som helst. Idag blev det frukost med Ernst. När han körde en reklampaus passade jag på att bläddra i senaste numret av tidningen Vego och få inspiration till kommande veckas middagar. Ernst lyckades med sitt jobb och jag med mitt.
Efter frukosten plockade jag fram en gammal tvättsäck som användes på den arbetsplats jag hade 1973-74. Det var året efter gymnasiet och innan jag skulle börja min lärarutbildning i Göteborg. Att arbeta på en tvättinrättning kanske inte var drömjobbet men efter att ha börjat som ett sommarjobb blev jag kvar där i ytterligare ett år. Arbetet där finansierade mitt körkort och startpengen till min första (sprillans nya) bil. Förutom det bidrog jag till familjens gemensamma hushåll också. Så gör man bara!
På Värnamo -Tvätten var min huvudsakliga uppgift att tillsammans med en annan person ta hand om ångmangeln. Alla lakan och handdukar manglades i sin fulla bredd och det gick fort så det blev en bra träning att springa fram och åter. På andra sidan av mangeln skulle lakanen tas emot och ibland när det var underbemanning fick vi gå runt och sköta mottagning och vikning också. Dessutom var det varmt och den första tiden brändes fingertopparna ständigt, men jag vande mig vartefter. Det var en tuff arbetssituation men ack så nyttigt att ha med i min kappsäck.
Den där gamla tvättsäcken fick jag i min ägo för några år sedan och nu äntligen har jag stoppat den med nya fina kuddar och den får tjäna som en stor myskudde på golvet eller var det passar.
Vi tog en tur till Jysk och till Jula igår. På Jysk var det rea så de båda kuddarna i säcken kostade bara 40 kr/st mot 119/st annars. Där köptes även två gardinlängder som placerades på en stålvajer mellan två altanstolpar. Det blev perfekt som skugggardiner som behövs när eftermiddagssolen blir för stark. 
På Jula inhandlades droppvattnare som sätts på petflaskor. När flaskorna fyllts med vatten och sticks ner i jorden når vattnet rötterna och gör bättre nytta än det ytliga vattnandet gör nu i värmen. Jag har använt sådana i växthuset i flera år och de är toppenbra.
Ett stormkök köptes också men ska inte användas nu utan finnas i den krisutrustning som alla hushåll rekommenderas äga numera. Blir det strömavbrott eller så kan vi ändå laga mat och värma vatten eller vad som behövs. Vid en ev. camping i framtiden kan det också komma väl till pass, dock inte nu när det råder eldningsförbud.
 
Kommande veckas middagar
 
 
Linsbiffar, rotsaker i ugnen, lök/äppelröra. Detta blir dagens rätt.
 
Resten kommer att serveras utan inbördes ordning.
Chili sin carne med choklad
Veganska bullar med pepparsås och potatis
Falafel, pannbröd, tomatsallad och tsatziki
Tofupinnar, dillsås, pressad potatis
Indisk dal med bulgur
 
 

Kommentera inlägget här :